Karttasivulle

EKSPERIMENTA-
LISMIN LINJA


Adams
Aleatoriikka
Andriessen
Avantgarde
Cage
Cowell
Eksperimentalismi
Elektronimusiikki
Feldman
Futurismi
Glass
Hälyn estetiikka
Ives
Konkreettinen musiikki
Minimalismi
Modaalisuus
Notaatio
Partch
Polyrytmit
Populaarimusiikki-
taidemusiikki
Pärt
Reich
Sointiväri
Stockhausen
Tietokonemusiikki
Tonaalisuus
Varése
Äänimaisema

Karttasivulle

Haku

 
 

HENRY COWELL (1897-1965, amerikkalainen)

Tämä uupumaton kokeilija oli paitsi tuottelias säveltäjä ja musiikillisten tekniikoiden keksijä myös uuden musiikin esitaistelija ja puolestapuhuja, jonka vuonna 1927 perustama New Music Society julkaisi nuotteina ja levyinä amerikkalaista modernia musiikkia, mm. Charles Ivesia. Cowell toimi newyorkilaisen yliopiston New School for Social Research musiikkijohtana 1928-63, ja hän oli mm. John Cagen opettaja.

Cowellin tunnetuin keksintö on klusteri (cluster) eli sävelkimppu, joka koostuu vierekkäisistä sekunneista ja jonka voi pianolla soittaa kämmenellä tai kyynärvarrella. Klustereilla Cowell kauhistutti jo 1912. Pianon soittaminen "sisältä" eli pianon kielien käsittely eri tavoin näppäilemällä, hivelemällä, lyömällä tai raapimalla, kuuluu sekin Cowellin aluevaltauksiin.

Uusille soittotekniikoille Cowell kehitti myös notaation. Hän koetti uudistaa nuottikirjoitusta myös uusilla aika-arvo-merkeillä polyrytmisten kudosten selkeää merkitsemistä varten. Quartet Romantic -teoksen (1915) polyrytmiikka on niin mutkikasta, että teos on voitu esittää ja levyttää vasta nykyisen studiotekniikan turvin.

Erityisesti amerikkalaiselle säveltäjälle luonteenomaisena innoituksen lähteenä on pidettävä kahta Cowellin vaikuttajaa: ensinnäkin USA:n folklorea ja toiseksi aasialaista musiikkia.

jn

  bn