Karttasivulle

GALLIALAINEN LINJA

Andriessen
Debussy
Elektronimusiikki
Glass
Grisey ja Murail
(spektrimusiikki)
Konkreettinen musiikki
Kurtag
Ligeti
Lutoslawski
Messiaen
Notaatio
Penderecki
Polyrytmit
Prokofjev
Pärt
Ravel
Reich
Sointiväri
Stravinsky
Tekstuurimusiikki
Tietokonemusiikki
Tonaalisuus
Xenakis

Karttasivulle

Haku

 

 
 

KRZYSZTOF PENDERECKI

(s. 1933, Puola)

Pendereckin 1960-luvun musiikki koostuu yksinkertaisista tekstuureista, joissa sävelkorkeus ja rytmi eivät ole oleellisia vaan sointiväri ja "nauhaleveys" (sekunneista tai vielä pienemmistä intervalleista koostuvan sävelkimpun eli klusterin laajuus). Muoto syntyy näiden liikkeistä ja leikkauksista; instrumenttien uudet soittotavat ja räikeät tehokeinot ovat tyypillisiä.

1980-luvulla Penderecki siirtyi uusromanttiseen tai uusekspressionistiseen ilmaisuun. Veistoksellinen suoraviivaisuus on säilynyt.

Kuuntele

Threnody for the Victims of Hiroshima (52 jouselle, 1960)
1. sinfonia (1973)

jn

  bn