Karttasivulle

SINFONINEN LINJA

Bartók
Mahler
Modaalisuus
Myöhäisromantiikka
Neoklassismi
Notaatio
Postmodernismi ja
uusromantiikka
Prokofjev
Shostakovitsh

Sibelius
Stravinsky
Tonaalisuus

Karttasivulle

Haku

 
 

Sinfoninen linja

Sinfoninen linja saattaa hyvinkin osoittautua 1900-luvun länsimaisen taidemusiikin varsinaiseksi mainstreamiksi - jos yksi valtavirta tulevaisuudessa sittenkin erottuu. Tämä linja jatkaa sinfonista ja tonaalista perinnettä maltillisesti laajentaen ja uudelleentulkiten.

"Kohtuullisen moderni" on yleinen mutta valitettavan haalealta kuulostava tyylikuvaus säveltäjille, joihin kuuluu 1900-luvun musiikin suuria mestareita: Honegger, Shostakovitsh, Britten, Copland. Usein nämä traditionalistit luetaan neoklassikoihin, vaikka esimerkiksi Shostakovitshin sinfonioiden tärkeänä esikuvana on Mahler, ja Britteninkin musiikin juuret ovat romantiikassa. Yksi neoklassismin estetiikan tärkeitä vaikuttimia oli reagointi juuri germaanisen romantiikan pöhöttyneeseen tunneilmaisuestetiikkaan musikanttisuudella, tanssillisuudella tai "asiallisuudella", ja tässä mielessä neoklassikot (varsinkin Stravinsky, Milhaud, Poulenc) kulkevat gallialaista linjaa. Toisaalta monet neoklassikot ovat säveltäneet sinfonioita (Stravinsky, Milhaud, Honegger, Copland ym.)

jn