POSTMODERNISMI
JA UUSROMANTIIKKA
Postmodernismilla
(= "modernin jälkeen" tullut) tarkoitetaan historiaan reflektiivisesti
- pohdiskelevasti, heijastelevasti - tai ironisesti suhtautuvaan,
eri-ikäisiä ja -tyylisiä elementtejä vapaasti
yhdistelevää taide- ja kulttuurivirtausta. Postmodernia
asennetta luonnehtii kehitysuskon ja päämäärähakuisuuden
(teleologisuuden) puute: se hylkää historian "suuret kertomukset".
Pois
puhdasoppisuudesta
Varsinkin
saksalaisen kulttuuripiirin taidemusiikkikäsitystä on
vuosisadallamme hallinnut usko jatkuvaan kehitykseen ja musiikillisen
materiaalin läpikotaiseen historiallisuuteen. 1950-luvun sarjallisuus
suhtautui säveltämiseen jonkinlaisena tieteenä, jossa
uusien yksittäisten sävellysten tehtävänä
oli demonstroida materiaalin kulloinenkin kehityspiste.
Mutkikas
konstruktiivinen musiikki synnytti 1960-luvulla valtaisan joukon
erilaisia reaktioita ja seurausilmiöitä kuten tekstuuripintojen
musiikin, aleatorisen musiikin, vapaan improvisaation ja happeningin.
Uutta epädogmaattista, pluralistista aikakautta heijastavat
eritoten kollaasit ja sellaiset sitaatteja hyödyntävät
teokset, joissa uuden sävelkielen oheen tai päälle
on tuotu vanhaa (tonaalista)
tai vanhaan tyyliin sävellettyä musiikkia tai esim. viihdemusiikkia.
Eri
tyylien sekoittaminen
1970-luvulta
lähtien on nimitetty postmoderniksi tällaista taidetta,
jossa ei pyritä tyylilliseen yhtenäisyyteen vaan yhdistellään
erilaisia musiikkeja keskenään. Säveltäjät
ovat menetelleet tällä tavoin erilaisista syistä.
On synnytetty yllätystehoja, viittauksia teoksen ja sen välittömän
kontekstin ulkopuolelle, näytetty tuttuja asioita oudossa valossa,
vieraannutettu tai vääristetty. Postmodernia on juuri
tämä reflektoiva, toisinaan ironinen tai parodinen suhtautuminen
(musiikin)historiaan.
Tonaalisuuden
paluu
Väljemmin
määriteltynä postmodernia on "vanhanaikaisen"
aineksen käyttäminen "nykyaikaisen" joukossa,
esimerkiksi kolmisointujen tai tonaalisten tyylilainojen käyttö
atonaalisessa yhteydessä ei niinkään historiallisten
viittausten vuoksi vaan ilmaisun ja dramaturgian vuoksi, laajemman
tunneskaalan aikaansaamiseksi (esim. amerikkalainen George Rochberg,
jolle tonaalisuuden ja atonaalisuuden vastakohta-asetelmasta on
tullut ikään kuin tonaalisen kauden duuri-molli-kontrastin
uusi vastine).
Tyylikentän
ääripäässä on sitten musiikki, jossa tonaaliset
elementit eivät ole enää maustamassa nykymusiikin
tekniikoita vaan päinvastoin tämän vuosisadan keinot
maustavat täysin tonaalista sävelkieltä. Amerikkalaisen
David Del Tredicin 1980-luvulla säveltämän
orkesterimusiikin voi äkkikuulemalta sekoittaa Richard Straussin
tai muiden myöhäisromantikkojen luomuksiin, mutta kun
kuuntelee pidempään tai tarkemmin, huomaa yhtä ja
toista asiaankuulumatonta. Nimitys uusromantiikka sopii parhaiten
juuri tähän varsinkin Yhdysvalloissa tavattavaan musiikkiin.
Pluralismin
aika
Uusromantiikka-nimitystä
on iskusanojen Neue Schönheit ohella käytetty myös
1970-luvulla esiin nousseiden saksalaissäveltäjien (mm.
Dieter Müller-Siemens ja Wolfgang Rihm) tyylistä,
mutta näiden sävellyksistä useimmat ovat pikemminkin
uusekspressionistisia.
Joka tapauksessa näissä suunnissa korostetaan välitöntä
tunneilmaisua romanttis-ekspressionistisen perinteen mukaisesti.
Se, että tällaiset uustyylit ovat elinvoimaisia, todistaa
osaltaan 1900-luvun lopun olevan pluralistista aikaa, jossa mitään
musiikin kehityksen kärkeä tai edes valtavirtaa liene
osoitettavissa.
Myös
monet musiikinlajien väliset aidat ovat kaatuneet, ja musiikki,
joka pyrkii murtamaan korkea- ja populaarikulttuurin väliset
rajan (cross-over), on sekin hengeltään postmodernia.
Ja vaikka suurikaan osa 1900-luvun lopulla sävelletystä
taidemusiikista ei olisi itsessään tyylillisesti "postmodernia",
musiikkikulttuuri on postmoderni.
Kuuntele
John
Corigliano: Sinfonia nro 1 (1991)
John Adams: Naive and Sentimental Music (1999)
Suomessa:
Kalevi
Aho: 9. sinfonia (1993-94)
Kimmo Hakola: Klarinettikvintetto (1997)
Mikko Heiniö: Possible Worlds, a Symphony (1987)
Einojuhani Rautavaara: 7. Sinfonia "Angel of Light"
(1994)
Juhani Nuorvala: 2. jousikvartetto (1997)
jn
alkuun
|