MODAALISUUS
Moodilla [modus: tapa, laatu, standardi] tarkoitetaan
pysyvää, vakinaista, järjestelmän perustaksi
soveltuvaa.
Musiikissa moodit ovat useimmiten kiinteitä,
pysyviä säveltasorakenteita, kuten asteikkoja tai melodisia
perusmalleja ja -hahmoja, tai myös pysyviä rytmikuvioita.
Useimmiten länsimaisesta musiikista puhuttaessa
modaalisuus viittaa Euroopassa keskiajalla teoretisoitua
asteikkojärjestelmää, jossa diatonisen asteikon jokainen
sävel voi olla perussävel asteikolle, jolla on vain sille
ominainen intervallirakenne. Jokaisesta asteikosta oli kaksi muotoa,
autenttinen ja plagaalinen riippuen siitä, liikkuiko melodia
perussävelen yläpuolella vai molemmin puolin.
Tämä antiikin mallin mukaan (erheellisesti)
laadittu moodijärjestelmä oli oppineen musiikin so.
luostareiden ja kirkkojen musiikinteorian tuote, mutta teoreettisesta
lähtökohdastaan huolimatta useat asteikot olivat olleet jo
käytössä kauan ennen moodijärjestelmän
luomista niin kirkko- kuin maallisessakin musiikissa. Moodeja kutsutaan
myös kirkkosävellajeiksi. (Kirkkosävellajit ovat
jooninen, doorinen, fryyginen, lyydinen, miksolyydinen, aiolinen ja
harvoin käytetty lokrinen. Diatonisina asteikkoina jooninen
asteikko alkaa c:stä, doorinen d:stä, fryyginen e:stä
jne.)
Keskiajan moodiajatteluun liittyvät myös
edellä esitetystä erillisinä käsitteet color
ja talea. Ensin mainittu oli jonkun gregoriaanisen
kirkkosävelmän katkelma, siis sävelkulku,
jälkimmäinen oli puolestaan rytmikuvio, joita oli luokiteltu
kuusi erilaista. Sekä color että talea toistuivat
samanlaisina johtavassa l. cantus firmus -äänessä. Jos
color ja talea olivat eri mittaiset, saatiin koko joukko erilaisia
yhdistelmiä, ennen kuin molemmat olivat jälleen yhtaikaa
alkukohdassaan. Tämäntapaisia rytmi—sävel -sommitelmia
löydämme myös 1900-luvulta mm. minimalismista sekä Olivier Messiaenin musiikista.
Useissa ulkoeurooppalaisissa kulttuureissa sekä
sävel- että rytmijärjestelmät perustuvat moodeihin.
Esimerkiksi Intian raga-moodit eivät ole vain asteikkoja, vaan
sävelikön lisäksi moodi sisältää joukon
melodisia periaatteita, joiden mukaan ragaa käsitellään.
Niin sävel- kuin rytmimoodeihinkin liittyy lisäksi
uskonnollinen maailmanjärjestystä heijasteleva
symbolijärjestelmä, joka omalta osaltaan ohjaa moodien
käyttöä.
Intialaisten moodijärjestelmien lisäksi
länsimaisten nykysäveltäjien keskuudessa kiinnostusta
ovat herättäneet ainakin Japanin, Balin, Indonesian ja
arabialaisten sekä Afrikan eri kulttuureiden
moodijärjestelmät.
Béla Bartók omaksui modaalisuuden mm.
unkarilaisesta kansanmusiikista, ja kehitti ja muokkasi
moodijärjestelmää edelleen omiin tarkoituksiinsa
sopivaksi. Bartókin järjestelmän runkona ovat
tritonussuhteiset asteikot.
Neoklassikkojen, joihin myös Igor Stravinsky keskikauden tuotannollaan
lukeutuu, musiikissa modaalisuudella ja diatonisuudella on keskeinen
sija.
Olivier Messiaen sovelsi modaalista ajattelua
niin rytmeihin kuin asteikkoihinkin: erityisen kiinnostunut hän
oli symmetrisistä rytmikuvioista (rytmipalindromeista) sekä
ns. rajoitetusti transponoituvista moodeista eli asteikoista, joiden
intervallirakenne mahdollisti vain muutamia
sävelsisällöltään erilaisia transpositioita
tavanomaisen kahdentoista sijasta. 1940-luvun lopulla hän laajensi
moodikäsitteen koskemaan myös voimakkuutta ja artikulaatiota
pianoteoksessaan Modes de valeurs et d’intensités (Darmstadt,
1949). Tämä teos oli eräs sarjallisuuden kehittymiseen voimakkaasti
vaikuttaneita sävellyksiä.
hp
alkuun
|