KLASSIS-ROMANTTISEN
KAUDEN PERINTÖ
Myöhäisromantiikan
valtavirran taittuminen 1900-luvun alussa mm. ranskalaiseksi impressionismiksi ja uuden Wienin koulun ekspressionismiksi merkitsi paitsi
1800-luvun romantiikan, myös 1600-luvun alusta jatkuneen tonaalisen
kauden päätöstä. Käänne saattoi tapahtua
nopeastikin yksittäisten säveltäjien kohdalla, mutta
tyylisuuntana myöhäisromantiikka ei suinkaan kadonnut
hetkessä.
Ensiksikin
monet säveltäjät pitäytyivät myöhäisromanttisessa
tyylissään tuotantonsa loppuun asti; tunnetuimpana Richard
Strauss, joka sävelsi "romantiikan joutsenlauluksi"
kutsutut Metamorfoosinsa jousiorkesterille 1946, aikana,
jolloin Anton Webernin täysdodekafoninen kausi oli jo päättynyt
säveltäjän äkilliseen kuolemaan, Olivier Messiaen oppilaineen oli sarjallisuuden kynnyksellä
ja John Cage kokeili hälyn ja epätavallisten
soittimien parissa ja tutki sattumaa musiikin sävellysperiaatteena.
Toiseksi,
kuten mikä tahansa kulttuuri-ilmiö, myöhäisromantiikkakin
oli kimppu erilaisia asioita, ja 1900-luvun musiikinhistoria osoittaa
myöhäisromantiikan perinnön (joka sekin sisältää
eri kausilta periytyneitä ilmiöitä) eri osa-alueiden
vaikuttaneen moniin, keskenään hyvinkin erilaisiin säveltäjiin
ja ilmiöihin.
Tonaalisuuden
jälkeen
Tonaalisuuden
hajoaminen atonaalisuudeksi yhä
runsastuneen kromatiikan myötä 1910-luvulle tultaessa
lienee musiikinhistoriassa useimmin käsitelty myöhäisromantiikan
ja uuden vuosisadan musiikin välinen tarttumapinta. Tonaalisuutta
korvaavien, musiikin sävelsisältöä jäsentävien
periaatteiden etsinnän piiriin kuuluu koko joukko erilaisia
ilmiöitä: duuri-molli-asteikoista poikkeavien moodien
käyttö (mm. Debussy, Stravinsky, Bartók, Messiaen), puoliaskelta pienempiä intervalleja
sisältävien mikrotonaalisten asteikkojen käyttö
(mm. Partch), Schönbergin muotoilema 12-säveljärjestelmä
l. dodekafonia seuraus- ja sukulaisilmiöineen sekä
äänen akustiseen rakenteeseen porautunut spektrimusiikki. Lisäksi oma alueensa ovat erilaiset
kertaustyylit (neoklassismi, uusromantiikka, postmodernismi).
Temaattisuus
Temaattisuus
on länsimaisessa musiikissa aina renessanssin vokaalipolyfoniaan
asti ulottuva traditio. Modernismin mullistuksissakaan temaattisuus
suinkaan kokonaan kadonnut, vaikka yhtäällä mm. sarjallisuuden
edustajat pyrkivät tabunomaisesti kieltämään
temaattisuuden ja toiston, ja toisaalla kokeellisen musiikin säveltäjät
eivät tarvinneet koko käsitettä alati uusiutuvien
hetkien etsinnöissään.
Perinteinen
temaattisuus jatkoi elämäänsä mm. Shostakovitshin kaltaisten sinfonikkojen musiikissa
sekä kertaustyylien piirissä, mutta temaattisuus löysi
myös uusia muotoja. Messiaenin teoksissa teema voi olla paitsi
melodinen, myös rytminen tai pelkästään soinnuista
koostuva aihe - samankaltainen idea löytyy Alban Bergin Wozzeckin kolmannen näytöksen
inventioista. Einojuhani Rautavaara antaa Vincent-oopperassaan
kullekin päähenkilölle oman 12-sävelrivin Wagnerin
johtoaihetekniikkaa mukaillen.
Jopa
yhdysvaltalaisen Elliott Carterin kompleksista ja kertauksia kaihtavasta
musiikista löytyy piirteitä, jotka voi tulkita temaattisuuden
kaiuiksi: tarkoin valitut intervallien, soittotapojen ja rytminkäsittelytapojen
yhdistelmät luovat karakteristisia tilanteita, joita hän
käsittelee teemojen tapaan (mm. kolmas jousikvartetto
1971)
Suuret
teokset
1900-luku
merkitsi musiikissa monien seikkojen, jopa musiikin itsensä
uudelleenarviointia, mutta silti esimerkiksi sonaatin, sinfonian,
konserton ja oopperan jatkumot ulottuvat aina nykypäivään
saakka hyvinkin erilaisten säveltäjien tuotannoissa. Musiikin
historiaa tarkasteltaessa voidaankin erottaa eräänlainen
"suurten teosten traditio", jonka ilmenemiä 1900-luvun
alussa olivat mm. sinfoniat, Schönbergin Gurre-lieder
ja Stravinskyn Kevätuhri. Lukuisista myöhemmistä
esimerkeistä poimittakoon Messiaenin Turangalîla-sinfonia
(1946-48), Karlheinz Stockhausenin Klavierstück X (1961),
Bernd-Alois Zimmermannin ooppera Soldaten (1968) tai
Elliott Carterin jousikvartetot.
Estetiikkaa
Suurin
osa 1900-luvun säveltäjistä jatkaa autonomisen estetiikan
perinnettä, ajattelutapaa, jonka mukaan teosta tulee tarkastella
ensisijaisesti vain suhteessa itseensä: keskeistä on teoksen
sisäiset tapahtumat ja niiden väliset suhteet, eikä
niinkään teoksen suhde muuhun musiikkiin ja kulttuuriin.
Merkittävimmät poikkeukset tästä muodostavat
eräät kokeellisen musiikin edustajat kyseenalaistamalla
koko teoksen käsitteen, sekä erilaisten uusiotyylien edustajat,
joihin sisältyvät mm. postmodernistit. Postmodernistisen
ajattelun mukaan uutta ei enää ole löydettävissä,
sillä kehitys on tullut päätepisteeseensä. Kaikki
kulttuuri on kierrätystä: kerrostuneita lainauksia, viittauksia
muihin, jo olemassa oleviin teoksiin ja kulttuuri-ilmiöihin.
Ajatus,
jonka mukaan musiikki heijastelee jotakin itsensä ulkopuolista
on hyvin vanha. Keskiajalla (oppineen) musiikin tuli heijastaa universumin
järjestystä, musiikin barokkiin liittyi ajatus musiikin
ilmaisemista affekteista, tunnetiloista. 1800-luvun musiikin romantiikalle
oli ominaista ajattelu, jonka mukaan musiikki heijastaa inhimillisen
olemisen transsendenttejä ulottuvuuksia, tunnetta ja henkisyyttä;
ajateltiin musiikin kykenevän välittämään
jopa kokonaisia kertomuksia (ohjelmamusiikki).
1900-luvun
kuluessa musiikin ja muun maailman suhde ehdittiin arvioida monella
eri tavalla. Igor Stravinsky ei uskonut musiikin voivan ilmaista
tai kuvata mitään itsensä ulkopuolista, John Cage
halusi vapauttaa musiikin ilmaisun ja merkitysten painolastista,
ja 1950-luvun darmstadtilaiset halusivat tehdä jyrkän
eron menneeseen tässä(kin) suhteessa - ainakin joksikin
aikaa. Sen sijaan esimerkiksi Messiaen on puhunut musiikistaan paitsi
äänten myös värien ja uskonnollisten merkitysten
maailmana, ja Iannis Xenakisin musiikillisen ajattelun juuret ovat toisaalta
modernissa fysiikassa, toisaalta antiikin Kreikan mytologiassa.
hp
alkuun
|