Alumni Valmistuttuani TeaKista olin ajatellut lähteä ulkomaille, mutta sitten kaikki muuttui. Esikoiseni syntyi ja äidin identiteetti yllätti. Se on osin määritellyt myös uraani. Lapset saivat minut tekemään elokuviakin. Niitä oli hoitovapaalla helpompi tehdä kuin liveteoksia.
Siitä on kauan. Joillakin se on lähimuistissa, toisilla vielä menossa: teatterikoulu.
Ohjaajan suhde teokseen on muihin teatterintekijöihin nähden poikkeuksellinen. Kun kaikilla muilla tekijöillä on teatterissa rajattu tehtävä- ja vastuualueensa, ohjaajan vastuulla on kokonaisuus. Kun muilla teatterintekijöillä on työstettävänään joko näytelmän teksti, rooli, liike, visuaalisuus tai äänimaailma, ohjaajalla on kaikki nämä. Kun muut tuovat esitykseen itsenäiset ja selkeästi rajatut osuutensa ja panoksensa, ohjaajan tehtävänä on ottaa vastaan ja rakentaa näistä toisten taiteilijoiden teoksista se teos, joka kokoaa nämä kaikki. Esitys.
Opetusteatterin arkea osa 4 Teatterikorkeakoulussa syntyy joka vuosi kymmeniä ensi-iltoja. Opiskelijoiden tukena opetusteatterissa työskentelee yli 20 eri alan ammattilaista.
Kirjoittaminen on yksinäistä, näin kuulee sanottavan. Sanottavan kuulee myös paljon muuta; ripsiä ei saisi taivuttaa sen jälkeen kun niihin on levitettänyt maskaraa tai että kello viideltä kuuluu juoda teetä. Jos kirjoittaminen on yksinäistä, pidän siitä.
Kokos Helsinki, tai oikeastaan koko Suomi, saa uuden sirkustaiteen keskuksen. Teakon eli nykyinen Kokos oli vahvasti mukana taikomassa vanhaa rakennusta uudeksi.