CLAUDE
DEBUSSY
(1862-1918)
Vaikutteita
Debussyn
tuotannon - musiikin "impressionismin" - keskeisiä
tyylipiirteitä ovat ei-tonaalinen tai tonaalisuutta laajentanut
harmonia ja melodiikka, sointivärin emansipaatio ja uusi muotokäsitys.
Debussyn innoituksenlähteitä olivat Wagnerin harmoniset
uudistukset (ainakin nuoruudessa); maalaustaide, ei vain impressionismi
vaan myös les nabis -ryhmä ja art nouveau;
symbolistinen runous, keskiajan musiikki ja itämainen kulttuuri.
Debussy kuuli jaavalaista gamelania Pariisin maailmannäyttelyssä
1889, ja se teki häneen suuren vaikutuksen.
Sävelaines
Harmonian
ja melodiikan tunnuksia ovat ennen kaikkea uudet sointumuodot, miedohkosti
dissonoivat terssipilarit. Dissonansseja ei pureta; sointujen rinnakkaisliikkeet
ovat tyypillisiä. Debussy käyttää myös
pentatonista skaalaa ja kokosävelasteikkoa. Nämä
ovat itämaista perua, kenties indonesialaisen slendro-asteikon
tasavireisiä tulkintoja (slendrossa oktaavi jaetaan viiteen
suurinpiirtein yhtä suureen osaan). Kromatiikkaa ja modaalista
soinnutusta Debussy viljelee myös.
Sointivärin
emansipaatio
Sointiväri
kohosi aiempaa paljon itsenäisempään ilmaisulliseen
ja rakenteelliseen asemaan Debussyn sävellyksissä. Puhaltimet
tulivat jousten kanssa täysin tasaveroisiksi; jousten käyttötavat
ovat hyvin monipuolisia (mm. runsaat divisi-jaksot, sordiinot jne.);
vasket ymmärrettiin muina kuin pelkkinä huipennustorvina
ja käyrätorvet liitettiin tasavertaisina puupuhaltimien
joukkoon. Harpun ja metallisten lyömäsoitinten helähtely
on olennainen osa soitinnuksen valo- ja värileikkejä.
Debussy loi myös pianomusiikissaan uuden maailman helisevine
arpeggioineen, kerroksellisine kudoksineen, resonansseineen ja kaikuineen.
Muoto
Muoto
on Debussyllä epäsaksalainen: ei "kehitellä",
vaan jaksot kertautuvat ikään kuin uudessa valossa nähtynä.
Vaikutelma on runollisen unenomainen, improvisaatiomainen. "Sinfonisen"
rakentelun tilalla on staattisuus, ailahtelevuus tai jopa katkelmallisuus
(Jeux). Teemojen tilalla ovat lyhyet melodiakatkelmat.
Tekstuuri
Tekstuurit
ovat usein kerroksellisia niin, että tausta/etuala- tai melodia/säestys-erottelu
hämärtyy. Tämä saattaa olla osaksi indonesialaisen
gamelan-musiikin perua.
Monissa
Debussyn musiikin jaksoissa (samoin kuin suuressa osassa minimalistista
musiikkia!) toteutuvat seuraavat gamelan-musiikin periaatteet:
- Asteikon
jokainen sävel voi soida yhtäaikaa jokaisen muun kanssa
- Selkeää
perussäveltä ei ole
- Kudoksen
eri yhtäaikaiset tapahtumat ovat keskenään samanarvoisia
Sävellyksiä
Jousikvartetto
g-molli (1893)
Prélude à laprès-midi dun faune
(1892-94) orkesterille
Nocturnes (1899) orkesterille (viimeisessä osassa "Seireenit"
myös ilman tekstiä laulava naiskuoro)
Pelleas et Melisande (1893-1902), ooppera
Debussyn ainoa ooppera perustuu Maeterlinckin symbolistiseen
näytelmään, jonka aihe on syyllisyys. Se on runollinen,
unenomainen, allegorinen ja epädramaattinen teos. Laulu on
resitoivaa ja täydellisessä liitossa ranskankielen kanssa.
Jeux (1912) orkesterille
2 kirjaa pianopreludeja (1910-13), pianoetydit (1915)
Syrinx soolohuilulle (1913)
Sonaatit: vc+pno (1915), fl+vla+arpa (1915), vl+pno (1916-17)
jn
alkuun
|