KONKREETTINEN MUSIIKKI
Konkreettisella musiikilla tarkoitetaan musiikkia, jonka äänimateriaalina
säveltäjä käyttää tallennettuja luonnollisia
(konkreettisia), useimmiten hälymäisiä ääniä,
kuten esimerkiksi puheen, askelten, liikenteen, koneiden, luonnon
ääniä tai myös erilaisia esineitä lyömällä,
hankaamalla, ravistamalla jne. aikaansaatuja ääniä.
Sävellys toteutetaan yhdistelemällä muokkaamattomia tai
muokattuja ääniä ääninauhalle; nykyisin
työskentely tapahtuu useimmiten tietokoneella.
Koska useimmat konkreettiset äänet eivät ole säveltasoltaan
selkeitä, huomio kiinnittyy pakostakin äänen muihin
ominaisuuksiin: voimakkuuteen, kestoon sekä erityisesti sointiväriin.
Äänten alkuperä on usein selkeästi tunnistettavissa,
jolloin syntyy mielikuvia tietyistä tilanteista tai ympäristöistä.
Tätä säveltäjä voi käyttää
hyväkseen luomalla sävellyksiinsä äänimaisemia
tai -ympäristöjä. Hän voi myös olla tietoisesti
välittämättä äänten alkuperästä
ja käsitellä niitä itsenäisinä ääniobjekteina,
joilla on tietyt akustiset ominaisuudet, mutta irrotettuina alkuperäisestä
yhteydestään.
"Luonnollinen on kaunista", mahdoton mahdollista
Jälkimmäinen suhtautumistapa oli vallalla konkreettisen musiikin
alkuvaiheessa, Pariisin radion studiolla 1950-luvulla. Tällöin
konkreettisen musiikin estetiikkaan, jopa etiikkaan kuului, että
ääniä ei muokata, vaan musiikissa tuodaan esille
ja kuuluville luonnollisten äänten mahdollisuudet ja niiden
sellaisinaan sisältämä charmi. Näin syntyy abstraktia
äänitaidetta, joka ei tapahdu missään erityisessä
paikassa.
Edellä sanottu pätee myös yhdistettäessä ääninauha
elävään esitykseen: nauha voi muodostaa ääniympäristön
selvine viittauksineen äänten alkuperään (Einojuhani
Rautavaara: Cantus arcticus, 1972) tai sitten säveltäjä
voi käsitellä konkreettisia ääniä itsenäisen
soittimen tapaan pyrkien välttämään tai olemalla
välittämättä viittauksista äänten
alkuperään.
Oma
lukunsa konkreettisen musiikin saralla on ranskalaisen kielitieteilijä-antropologi-säveltäjä
Bernard Mâchen musiikki. Hän on ankaran estetiikan
edustaja: yhdistely kyllä, muokkaus ei. Hän luo musiikkiinsa
kulttuurisia kerroksia: useita erityyppisiä teoksia sisältävään
Melanesia-sarjaan kuuluva Korwar (1976) cembalolle
ja ääninauhalle sisältää sademetsän
ym. luonnonäänten lisäksi melanesialaisnaisen puhetta
kadonneella kielellä (kielitieteellisestä kirjastosta
löytyneen nauhoitteen avulla).
Tallennettuja soitinääniä muokkaamalla ja uudelleen yhdistelemällä
sekä eri tavoin tilaan (so. kahteen tai useampaan kanavaan)
sijoittamalla sekä kaiku- ja muita efektejä hyväksi
käyttäen säveltäjä voi myös aikaansaada
eräänlaista kuvitteellista soitinmusiikkia, jossa tapahtuu
"mahdottomia" asioita: liikettä tilassa, äärimmäisen
nopeita tai hitaita tapahtumia tai soinniltaan sellaisia, jotka
ovat normaalin soittotilanteen tuolla puolen. Syntyy musiikkia,
joka on olemassa ainoastaan elektronisessa muodossa. (Paavo Heininen:
Maiandros 1977)
Lyhyt vai pitkä?
Yhdisteltäessä musiikki yksittäisistä äänistä
tai jopa niiden osista syntyy hyvin tiivistä, yksityiskohdiltaan
tarkoin muotoiltua musiikkia. Tälle ajattelutavalle osittain
vastakkaisia ovat minimalistinen
nauhamusiikki, ns. "tapettimusiikki" ja äänimaisemataide.
Minimalistisesta nauhamusiikista käyvät esimerkeiksi Steve
Reichin 1960-luvun puolivälin tienoilla säveltämät
teokset, joissa kaksi hiukan eri mittaista nauhalenkkiä toistavat
samaa puhutun tekstit katkelmaa; lenkkien erimittaisuus aikaansaa
kasvavaa eriaikaisuutta ja vähitellen sanojen merkitys häviää
kuulumattomiin ja äänitapahtumat alkavat elää
omaa elämäänsä. (Steve Reich: It's
Gonna Rain 1965, Come Out 1966).
Äänimateriaalin muuntelu voidaan toteuttaa vähittäisenä
prosessina myös käsittelemällä sama äänitapahtuma
yhä uudestaan. Näin tapahtuu mm. yhdysvaltalaisen Alvin
Lucierin teoksessa I am Sitting in a Room (1970), jossa
huoneessa puhutun tekstin katkelma toistetaan nauhoitettuna samassa
huoneessa, joka taas nauhoitetaan ja toistetaan jne. Vähitellen
huoneen luonnolliset kaiku- ja resonanssiäänet saavat
yliotteen, puheen ymmärrettävyys katoaa ja jäljelle
jää vain jännittävästi väreilevä
puheenomaisesti etenevä äänitapahtuma.
Tekstuurimusiikissa,
tai "tapettimusiikissa", niinikään käytetään
laajempia ääniotoksia, eikä musiikki välttämättä
jakaudu selkeisiin pienjaksoihin, vaan koostuu erilaisista tekstuuripinnoista
ja niiden välisistä prosesseista. Musiikki muodostaa äänipinnan,
"tapetin", joka toisinaan tarjoaa taustan detaljoidummille tapahtumille;
erityisen käyttökelpoiseksi tämä on osoittautunut
näyttämömusiikissa ja muissa eri taiteenlajeja yhdistävissä
projekteissa.
Muokattu maailma
Brittisäveltäjä-akustikko Trevor Wishart on keskittynyt
tietokoneella muokattujen konkreettisten äänten, ja erityisesti
ihmisäänen, maailmaan. Hänen teoksissaan äänten
alkuperä on usein tunnistettavissa, mikä tuo tietyn kerronnallisuuden
musiikkiin, ja monissa kappaleissa on mukana myös näyttämöllinen
aspekti. Taidokkaan muokattujen ääntenvärien leikin
tai draaman lisäksi äänen liikkeellä (suunnalla)
tilassa on tärkeä rooli, ja hän operoi myös
luomalla teoksiinsa erilaisia akustisia tiloja (lähellä-kaukana,
suuri-pieni tila jne.)
Kuuntele
Steve Reich: It´s Gonna Rain (1965)
Bernard Mâche: Korwar (1972)
Paavo Heininen: Maiandros (1977)
Trevor Wishart: Vox 5 (1986)
hp
alkuun
|