GRISEY
JA MURAIL: SPEKTRIMUSIIKKI
(La musique spectrale)
Ranskassa
nousi 1970-luvulla uusi säveltäjäpolvi, jota on kutsuttu
samannimisen nykymusiikkiyhtyeen mukaan LItinéraire-ryhmäksi.
Ryhmä loi kokonaan uudenlaisen sävellystekniikan ja musiikkikäsityksen,
ja tätä on puolestaan nimitetty spektrimusiikiksi;
on puhuttu myös ranskalaisesta uuskolorismista. Suuntauksen
tärkeimmät edustajat ovat Gérard Grisey
(1946-1998) ja Tristan Murail (s. 1947).
Instrumenttisynteesi
Spektrimusiikin
perusajatuksena on ns. instrumenttisynteesi: analysoidaan akustisten
mittalaitteiden ja tietokoneen avulla jonkin äänen, esimerkiksi
pasuunan tai kirkonkellon, mikrorakenne, ja pyritään sitten
kirjoittamaan näin saatu sävelpylväs orkesterin soitettavaksi.
Orkesteri (tai soitinyhtye) toimii siis kuin elävänä
syntetisaattorina. Osaäänekset eivät noudata tasavireistä
viritysjärjestelmää, ja niinpä joudutaan turvautumaan
mikrointervalleihin. Yleensä on tyydytty pyöristämään
sävelkorkeudet lähimpiin neljäsosasävelaskeliin.
Tuloksena ei toki ole akustisia valokuvia malliäänistä
vaan hyvin kiehtovia sulautuneita klangeja, joissa
emme voi erottaa toisistaan "sointua" ja "sointia".
Eroon
parametriajattelusta
Harmonian
ja sointivärin sekä sävelen ja hälyn
rajan häilyminen on tärkeä osa spektrimusiikin estetiikkaa.
Griseyn ja Murailn musiikki on reaktio sarjallisuuteen ja
jälkisarjallisuuteen, ja ranskalaisesta näkökulmasta
nimenomaan Pierre Boulezn ja hänen seuraajiensa
hallitsemaan nykymusiikkikulttuuriin. Grisey ja Murail kokivat hedelmättömäksi
jatkaa kahdentoista sävelen ja muiden rakennuspalikoiden yhdistelyä
ja permutointia; eri parametrien itsenäinen konstruktiivinen
käsittely ei heistä tuottanut kuulohahmotuksemme kanssa
yhteensopivia tapahtumia. Musiikin karsinoiminen eri parametreihin
on sävellysmekaniikkaa, joka ei perustu hahmopsykologisiin
realiteetteihin.
Prosessit
LItinéraire
-ryhmäläiset pyrkivät luomaan aistikykyjemme kanssa
sopusoinnussa olevia musiikillisia tapahtumia erityisesti asteittaisin
prosessein. Heidän musiikistaan puuttuvat ns. musiikilliset
objektit - selvärajaiset motiivit, eleet - ja niiden tilalla
on jatkuvassa muutostilassa oleva äänivirta. Eleellisyys
oli aluksi suorastaan tabu.
Sittemmin,
1980- ja 1990-luvulla säveltämässään musiikissa
Grisey ja Murail ovat pyrkineet rikastamaan aluksi tarkoituksellisen
havainnollisiksi tehtyjä prosessiivisia muotojaan.
Uutta
etsimässä
Vaikka
spektrisäveltäjät reagoivatkin 1950- ja 1960-lukujen
avantgardea vastaan, heistä henkii selvästi modernistinen,
optimistinen usko uuteen sävelkieleen ja -ainekseen. Asteittaiset
prosessit ja musiikillisten objektien kaihtaminen takasivat, ettei
palattu vanhoihin muotoihin ja konventionaalisiin hahmoihin. Murailin
mukaan nyt, kun 1970- ja 80-luvulla on ensin opittu hallitsemaan
uudet materiaalit ja tekniikat, on etsittävä tapoja nopeampien
tapahtumien ja rikkaampien muotojen luomiseksi niin, ettei kuitenkaan
luiskahdeta vanhoihin kaavoihin. Murailn ratkaisuja ovat mm.
metaprosessit, rikkomiset ja katkot ja taitteiden väliset assosiaatiot.
Elektronimusiikin
vaikutus
Sekä
spektrisäveltäjien luoma uusi sointimaailma että
se, mitä he uusilla soinneillaan tekevät, on velkaa elektronimusiikille.
Ne asteittaiset prosessit, joille spektrit alistetaan, ovat usein
liikettä sävelen (puhdas, harmoninen spektri) ja hälyn
(säröytetty, epäharmoninen spektri) välillä.
Epäharmoniset
spektrit voidaan saada aikaan esimerkiksi taajuus- tai rengasmodulaatiolla
- ei elektronisin muokkauslaittein vaan soveltamalla näitä
modulaatiomuotoja kuvaavia matemaattisia funktioita alkuperäisen
spektrin sävelkorkeuksiin. Rengas-
ja taajuusmodulaatio samoin kuin erilaiset viiveet ja
kaiut sekä suodatukset ovat kaikki sähköisen äänenkäsittelyn
välineitä, jotka spektrisäveltäjien töissä
ovat tulleet osaksi soitinmusiikin sanastoa.
Ranskalaisia
nautintoja
Huolimatta
teoriaa ja matematiikkaa kaihtamattomasta estetiikastaan spektrimusiikki
on vihkiytymättömällekin kuulijalle kiitollista.
Asteittaiset prosessit ovat selkeitä, ja suvereeni orkestraatio
liittää Murailn ja Griseyn musiikin parhaaseen ranskalaisperinteeseen,
Debussy'n
ja Messiaenin
seuraan.
Kuuntele
Tristan
Murail: Gondwana (1980)
Gérard Grisey: Partiels (1975)
Suomessa
Kaija
Saariaho: IO (1987)
Jukka Tiensuu: Puro (1989)
jn
alkuun
|