TEKSTUURIMUSIIKKI
Nimityksellä
tekstuurimusiikki tarkoitetaan tässä niitä monia
erilaisia sävellystyylejä, joita yhdistää musiikillisen
päämielenkiinnon kohdistuminen melodioiden tai motiivien
asemasta tekstuureihin,
sointipintoihin tai kenttiin. Ne ovat 1950-luvun eurooppalaisen
modernismin, sarjallisuuden,
reaktioita tai seurausilmiöitä.
Johtopäätöksiä
sarjallisuudesta
Sarjallinen
musiikki oli epähierarkkista ja atomistista: yksittäinen
sävel tai äänitapahtuma sai siinä itsenäisen
merkityksen. Sävellyksen soivan asun tuottavia taustakonstruktioita
oli vaikea tai mahdoton hahmottaa. Ne toimivat pikemminkin eräänlaisina
automaattisina generaattoreina, jotka synnyttivät kompleksia
äänikudosta. Sellaiset säveltäjät kuin
György Ligeti
(s. 1923) ja Iannis Xenakis
(1922-2001) tekivät sen johtopäätöksen,
että detaljirunsaus on alistettava tilastollisille tapahtumille.
Ligetin mikropolyfoniassa
ja Xenakisin stokastisessa
musiikissa ei keskitytä jokaiseen yksityiskohtaan
erikseen, vaan kuunnellaan niiden muodostamia massoja, pintoja ja
nauhoja ja näiden liikkeitä.
Tällainen
tekstuurimusiikki on sarjallisuuden reaktio, mutta toisaalta se
on myös tämän seurausta siinä mielessä,
että se perustuu kuulokokemukseen sarjallisesta musiikista.
Ei kuunneltu mutkikkaan musiikin yksittäisiä elementtejä
vaan juuri ääniryppäitä. Tältä pohjalta
sarjalliset säveltäjät itsekin kehittivät sävelkieltään
(Stockhausenin
ryhmätekniikka ja Momentform).
Puolan
modernistit
Puolalaiset
säveltäjät tekivät 1960-luvulla musiikkia, jossa
erilaisia sointiblokkeja on aseteltu peräkkäin ja jonka
keskeinen sisältö on tekstuurin liikkeissä ja soinnissa.
Tärkeimmät olivat Krzysztof Penderecki
(1933) graafisesti nuotinnettuine klustereineen ja Witold
Lutoslawski
(1913-1994) aleatorisine
kontrapunkteineen; muita olivat Kazimierz Serocki
ja Wlodzimierz Kotonski.
Minimalismi
Myös
minimalistisessa
musiikissa päähuomio on useimmiten soivassa kudoksessa
ja sen vähittäisissä muutoksissa. Tyypillisissä
minimalistisissa teoksissa tekstuuri on rakennettu niukoista ja
yksinkertaisista aineksista ja kussakin tekstuurissa - jos näitä
ylipäätään on useita - viivytään kauan.
Kuuntele
György
Ligeti: Atmosphères (1961)
Yannis Xenakis: Metastasis (1953-54)
Witold Lutowlawski: Jeux Venetiens (1961)
Krzysztof Penderecki: Threnody for the Victims of Hiroshima
(1960)
Steve Reich: Music for 18 Musicians (1974)
Suomessa
Erik
Bergman: Colori ed improvisazioni (1973)
Magnus Lindberg: Kinetics (1989)
Jukka Tiensuu: Mxpzkl (1977)
Tapio Nevanlinna: Spin (1989)
Osmo Lindeman
Kaija Saariaho
jn
alkuun
|