PHILIP
GLASS
(1937,
USA)
Glass
on tunnetuin minimalistisen
musiikin luojista sekä 1900-luvun loppupuolen tuotteliain ja
menestynein oopperasäveltäjiä. Hänen tyylinsä
mullisti tutustuminen intialaiseen musiikkiin 1960-luvun lopulla.
Hän näki, että musiikin voisi strukturoida rytmin
avulla.
Varhaisissa
sävellyksissään Glass muunteli äärimmäisen
pelkistettyjä toistokuvioita osamoduleita lisäämällä
ja vähentämällä. Myöhempi Glassin musiikki
perustuu harmonisesti helppotajuisiin, vikkelästi pulppuaviin,
usein polyrytmisiin kudelmiin.
Glassin
ensimmäinen ooppera oli Einstein on the Beach, avantgarde-teatterintekijä
Robert Wilsonin kanssa yhteistyönä syntynyt mammutti,
jossa hypnoottinen musiikki ja Einsteinin elämään
löyhästi liittyvät näyttämökuvat rakentavat
unimaisen kokonaisuuden. Teoksen musiikki on kirjoitettu Glassin
omalle, sähkökosketinsoittimista ja puhaltimista koostuvalle
yhtyeelle sekä kuorolle, joka laulaa vain numeroita ja solfège-tavuja.
Kaksi
seuraavaa oopperaa, Satyagraha (1980) ja Akhnaten
(1983) esitetään oopperasolistien ja orkesterin voimin,
mutta nekin ovat ei-kertovia, keskushenkilöidensä (Satyagrahassa
Gandhi) ympärille rakentuvia näyttämökuvien
sarjoja.
Uudemmissa
oopperoissa Glass on siirtynyt muinaiskielisistä tekstilähteistä
englannin- ja ranskankielisiin vuorosanoihin ja jopa juonikertomuksiin
(1980-luvulla mm. Edgar Allan Poen kertomukseen perustuva
kamariooppera Usherin talon häviö ja kaksi science
fiction -oopperaa Doris Lessingin librettoihin; 1990-luvulla
mm. Jean Cocteau -trilogia).
Musiikin
pintavaikutelma on dramatisoitunut ja romantisoitunut toisteisuuden
silti säilyessä. Tästä vaiheesta alkaen Glass
on säveltänyt myös sinfonioita ja konserttoja. Omalle
ensemblelle kirjoitettu musiikki ja elokuvamusiikki (mm. Koyaanisqatsi,
Mishima ja Kundun) ovat niinikään tärkeitä
osa-alueita Glassin erittäin suuressa tuotannossa.
Kuuntele
Einstein
on the Beach (1975-76)
Viulukonsertto (1987)
jn
alkuun
|