LIGETI
GYÖRGY
(s. 1923 Unkarissa)
Kenttätekniikka
Musiikin
rakennusaineina ovat staattiset tai hitaasti muuttuvat tekstuurit,
joista kuulemme lähinnä yleishahmon, värin, leveyden,
mutta jotka koostuvat suuresta määrästä yksityiskohtia
(toisin kuin esimerkiksi Pendereckillä).
Mikropolyfonia
Nimitystä
käytetään niin tiheästä polyfonisesta kudoksesta,
että yksittäiset melodiat tai rytmit eivät erotu
erillisinä. Tunnettu esimerkki on Ligetin orkesteriteoksen
Atmosphères (1961) 56-ääninen kaanon.
(Tätä sävellystä samoin kuin Ligetin teoksia
Requiem solisteille, kuorolle ja orkesterille1965, ja Lux
aeterna sekakuorolle, 1966, Stanley Kubrick käytti elokuvansa
2001: Avaruusseikkailu musiikkina.)
Polyrytmiikka
Ligetille
ovat tyypillisiä myös mekaanisesti tikittävät
polyrytmit.
Ligetin
myöhäistuotannossa (pianoetydit,alk. 1985; Pianokonsertto,
1985-88; Viulukonsertto, 1990) esiintyy viittauksia perinteeseen
(Bartók,
Debussy)
ja vaikutteita ulkoeurooppalaisista musiikeista, mm. afrikkalaisesta
polyrytmiikasta.
Kuuntele
Atmosphères
(1961)
Pianoetydit,
ensimmäinen kirja
jn
alkuun
|