s.1979 Ruotsi
- Knowing that he went into nature adds also.
- Yes that’s important.
- The nature of the space you use is interesting. It breaks into organic geometry instead of a vista. It’s not a traditional romantic impressionistic space, it’s actually contemporary space.
- It doesn’t seem you are actually interested in trees, but it’s a good starting point for a line.
- But you are into trees.
- Hahaha
- I don’t think it’s important that it is a tree. It becomes something else.
- Well it’s pretty important. It locates it within a tradition. If it were a car it wouldn’t be within the same tradition of outdoor painting.
- And it would immediately become a comment on contemporary living. Like pop.
- But surely isn’t it the case that these paintings are more concerned with how to make a composition? How to make a painting. That’s the important thing about them. And also locating that within the tradition of landscape paintings allows you to innovate.
- For me they are already comments on contemporary living. It’s the colours that make that.
- Yeah exactly.
- I don’t think the subject of these paintings is landscapes.
- It may not be the subject but it’s within that genre, within that tradition.
- Well I would argue that even. They are more on a sort of boundary, on a kind of page between abstraction and figuration if you like. The genre, the tradition of landscape painting, the abstraction, gesture vs. description of the object, of seeing. The fact that all of those things are present makes these paintings successful. And I would suggest that in these later ones the real subject matter is the light that comes from behind the painting. I mean obviously they are here projected so they are backlit in a way. But the actual paintings look backlit as well, as if you see them on a screen. I think the screen is the subject matter.
New International School, Treignac, 2009.
****
- Vetskapen om att han gett sig ut i naturen tillför något också.
- Ja det är viktigt.
- Rumsligheten du använder dig av är intressant. Det blir organisk geometri istället för en utsikt. Det är inte ett tradionellt romantiskt, impressionistiskt rum utan ett samtida rum.
- Verkar inte som du egentligen är intresserad av träd, men det är en bra utgångspunkt för en linje.
- Men du diggar ju träd.
- Hohoho
- Jag upplever inte att det är viktigt att det är ett träd. Det blir något annat.
- Nja men det är rätt viktigt. Det placerar det i en tradition. Om det hade varit en Volvo hade det inte varit i friluftsmåleriets tradition.
- Det hade genast blivit en kommentar på samtiden. Som Pop.
- Men är det inte så att dessa målningar handlar mer om hur man gör en komposition? Om hur man gör en målning. Det är det viktiga hos dom. Och, genom att verka i landskapsmåleriets tradition får du möjlighet att uppfinna.
- För mig är dom redan kommentarer på samtiden. Det är färgerna som gör det.
- Mmm precis.
- Jag tror inte att innehållet för målningarna är landskapet.
- Det kanske inte är innehållet men de verkar inom den genren, inom den traditionen.
- Nja jag skulle ifrågasätta det med. Dom är mer på en slags gräns, på en sida mellan abtraktion och föreställande. Genren, landskapsmåleriets tradition, abstraktionen, gesten kontra det föreställande, seendet. Det faktum att alla dessa saker är närvarande gör målningarna lyckade. Och jag vill föreslå att det verkliga innehållet i de senare är ljuset som kommer från bakom målningarna. Här, när dom är projicerade är dom förstås upplysta på sätt och vis. Men de verkliga målningarna ser upplysta ut dom med, som om man såg dom på en skärm. Jag tror att innehållet är skärmen.
New International School, Treignac, 2009.