"Minut tämän musiikin aleatorisuus yllätti
uusilla tulkinnoilla..."
Valistunut kuulijamme on poistumassa konsertista, jonka
päätteeksi kuultiin Karlheinz Stockhausenin Klavierstück
numero 11 (1956). Teoksessa on monia aleatorisia
ulottuvuuksia.
Sana alea on latinaa ja tarkoittaa arpaa. En tiedä miten
tuo sana on pesiytynyt musiikkiin, mutta se voidaan mieltää
vaikkapa vertaamalla tomintaa sävelten parissa arpomiseen.
Perinnemusiikissa pidetään sovittuna, että
partituuri kertoo tarkkaan sen mitä muusikon toivotaan
tekevän. Muusikot kuitenkin tulkitsevat: allegro on nopea ja forte
on kovaa mutta tietyissä rajoissa. Muusikko
päättää Beethovenia soittaessaan monia
asioita, tietyissä rajoissa.
Aleatorisuus on ikäänkuin tulkintaa, johon
säveltäjä antaa leveämmät rajat kuin
perinnemusiikki, mukaan lukien korukuviot ja improvisoinnin vaikkapa
konserttojen kadensseissa.
Aleatorisuus alkoi kukoistaa 1900-luvun jälkipuolella
paljolti sarjallisen huolellisuuden ja tarkkuuden vuoksi. Täysin
sarjallinen musiikki ärsytti soittajaa, jonka tulkinta oli
kutistunut vain mekaaniseksi yritykseksi olla konemaisen tarkka.
Nopeasti musiikin historian aaltoliike kuitenkin heitteli
ihanteita alueelle, jossa soittajan tulkinnalle annettiin tilaa paljon
perinteistä musiikkia enemmän. Mainio esimerkki olkoon Pierre
Boulez’n klarinettikonsertto "Domaines" (1961-69), jonka
solistin stemma on täynnään dynaamisia vaihtoehtoja
soittaa hiljaa tai kovaa, paisuttaen tai hiljentäen, muusikon
valinnan mukaan. Muusikko on ikää kuin
säveltäjän noppa, joka lopulta
päättää musiikillisen ilmeen.
Karlheinz Stockhausenin 11. pianokappaleen
partituurissa on joukko ohjeita sekä 19 pientä fragmenttia,
joiden järjestyksen soittaja, pianisti valitsee. Teos
päättyy, kun jokin fragmentti on tullut soitetuksi kolmesti.
Lutoslawskin Venetsilaisten leikkien
(1960-61) 1. osan partituurissa on joukko aakkostettuja laatikoita,
joita kutakin soitetaan niin kauan kuin kapellimestari niiden parissa
viihtyy.
Aleatorisuuteen liittyy läheisesti myös avoimen
muodon periaate. Tämä tarkoittaa sitä, että
säveltäjä ei säveltäessään
päätä teoksen lopullista soivaa muotoa, vaan se tulee
päätetyksi, kun soittaja on sen esittänyt. Edellä
kertomieni kappaleiden muoto on avoin monenlaisille ratkaisuille niiden
identiteetin sen kummemmin häiriintymättä.
Kun vielä mennään pari askelta eteenpäin,
aleatorisuus taittuu sattumaan päin. Kuvainnollisesti
tämä voisi tarkoittaa sitä, että arpanoppa ei ole
kuusisivuinen vaan sivujen määrä onkin arvoitus.
Tällaisten teosten partituurit ovat usein vain
vihjeitä tai piirroksia, jotka virittävät soittajan
tuottamaan ääniä. Tunnetuin tällainen lienee John
Cagen 4’33’’ (1952), joka on vain taukoa, tai John Cagen
mukaan teoksen musiikki on niitä ääniä, joita
ympärillämme soi kaiken aikaa.
Sattuman satoa niittävät myös Stockhausenin Aus
dem sieben Tagen-teoksen (1968) runolliset ohjeet: "Älä
ajattele mitään; kun olet saavuttanut tämän
ajattelemattomuuden tilan, ala soittaa. Lopeta, kun ajatus pujahtaa
tajuntaasi ja yritä taas ajattelemattomuuteen." Tällaista
musiikkia kutsutaan myös intuitiiviseksi, hieman
kyynisemmissä piireissä huuhaaksi.
Aleatorisuuden käsitämme siis
säveltäjän antamaksi joukoksi mahdollisuuksia,
lopullisen valinnan jäädessä muusikolle.
Tämähän korvaa hyvin sen historiallisen muutoksen, kun
säveltäjä ja soittaja eivät enää olekaan
yksi ja sama henkilö, kuten muinoin oli tapana, muttei ole
enää. Valitettavasti.
Tapani Länsiö
Julkaistu ensi kerran 7.9.2001; Radio Ylen Ykkösen
musiikkiohjelmat
alkuun
|