"Minusta
tämän musiikin uusklassinen leikittely virkistää
mielikuvitusta..."
Valistunut
kuulijamme on juuri poistumassa konsertista, jonka päätteeksi
kuultiin Igor Stravinskyn baletti Pulcinella vuodelta
1920. Ennen kuin piiritämme sanaa uusklassinen, lienee syytä
todeta jotain sanasta klassinen.
Yleiskielessä
klassisella voidaan tarkoittaa jotain vakiintunutta, ilmaisultaan
puhdasta, aikojen saatossa kirkastunutta, muodoiltaan selkeää
ja esikuvallista taideteosta, ajatusta tai käsitettä.
Musiikillinen
klassismi ja sen kirkkain vaihe, wieniläisklassismi sijoittunee
jonnekin Bachin kuoleman ja Beethovenin 9. sinfonian
väliseen ajanjaksoon eli noin vuodesta 1750 noin vuoteen 1820.
Klassismin
tärkeät säveltäjät, kuten Mozart,
Haydn ja nuori Beethoven, halusivat musiikiltaan selkeyttä
ja luonnollisuutta barokin pöyhkeilyn ja teennäisen juhlallisuuden
sijaan. Wieniläisklassikot vakiinnuttivat sonaattimuodon, lähes
kansanomaisen luontevasti piirtyvän melodisuuden ja soinnutuksen
sekä muodon ja dramaturgian huolellisen suunnittelun. Selkeys,
kirkkaus ja tasapaino ovat musiikillisen klassismin ihanteita.
1800-luvun
saksalaisen romantiikan tukehduttua omaan mahdottomaan mahtavuuteensa
moni säveltäjä etsi ulospääsyä Wagnerin
musiikkidraamojen, taivaita tavoittelevan sinfonisuuden ja tunteiden
hyrskyjä ja tyrskyjä tavoittelevan saksalaisen musiikin
hallitsemasta tilanteesta. Ranskalainen impressionismi soi tahollaan
hetkien ja tuokioiden tunnelmia, Schönbergin ja hänen
piirinsä tutkistelema atonaalisuus ja myöhemmin dodekafonia
irroittivat nekin omalta osaltaan musiikkia vanhoista rasitteista.
Uusklassismin
käsitteellä tarkoitetaan usein niitä ominaisuuksia,
joita soi Igor Stravinskyn musiikissa 1920-luvulta1950-luvun taitteeseen,
eli Pulcinella-baletista The Rakes Progress
oopperaan. Tämän ajan Stravinskyn musiikki ei kumarra
vain klassisille ihanteille vaan myös antiikin draamoille,
Beethovenin sinfonisuudelle tai Gesualdon madrigaaleille.
Venäläisen
Stravinskyn suhde johtavaan saksalaisen romantiikkaan ja etenkin
sen säveltävään yli-ihmiseen Richard Wagneriin
oli avoimen inhomielinen: "Emme pääse mihinkään
siitä, wagnerilainen draama on pelkkää pöyhkeilyä",
Stravinsky totesi Harvard-luennollaan vuonna 1939.
Stravinskyn
vastaus romantiikan ajan musiikin umpikujaan ei ollut etsiä
askelia eteenpäin tai edes sivulle vaan taakse päin. Stravinsky
palasi aikaan ennen romantiikkaa, klassismin ihanteisiin, selkeyteen,
tasapainoon ja ajatuksen kirkkauteen.
Stravinsky
näki säveltäjälle vain yhden tavan tehdä
musiikkia, ja tämä tapa oli romantiikan tunnekuohussa
turmeltunut. Aidolle säveltäjälle musiikki on olemassa
oleva, lähes luonnontieteellinen tosiasia, jonka aineksia ovat
intervallit ajallisessa suhteessa toisiinsa. Aito säveltäjä
on keskiajan mestareiden tavoin käsityöläinen, joka
kiihkeän luomisen sijaan tekee sävellyksiä kuin puuseppä
tuolia; ilman riipaisevaa kiihkoa, ilman inspiraation suloa liihottelevia
enkeleitä. Passiinsa Stravinsky kirjoitti joskus ammatikseen
sävellysten keksijä.
Stravinskyn
hillitty käsityöläisyys on vain yksi ulottuvuus uusklassismia.
Myös Stravinskyn jyrkimäpänä vasta-ajattelijana
usein koettu Arnold Schönberg kiinnostui vanhoista muodoista,
moniäänisestä, taidokkaasta kontrapunktista sekä
kirjoittipa sellokonsertonkin 1700-luvulla vaikuttaneen Mathias
Monnin teemoihin.
Monen
muun ismin tavoin uusklassismikin on hyvä nähdä pikemminkin
asenteena musiikin tekemistä kohtaan kuin joukkona tyyllillisiä
ominaisuuksia. Klassisen kiihkottomasti säveltämiseen
suhtautuva muusikko ei tosin ole yhtä mediaseksikäs kuin
romanttinen minä-minä-minä-taiteilija, mutta ehdotan
kuitenkin monelle inspiraatiota lasin ääressä odottelevalle
nerolle tarttumista työhön, vaikkapa kolmeksi ja puoleksi
tunniksi joka päivä, kuten Stravinsky suositteli.
Tapani
Länsiö
Julkaistu
ensi kerran 21.12.2001; Radio Ylen Ykkösen musiikkiohjelmat
alkuun
|