Valistunut
kuulijamme on poistumassa konsertista, jonka päätteeksi
kuultiin Claude Debussyn runsaat kymmenen minuuttinen orkesteriteos
Faunin iltapäivä (1892-94) Tuon teoksen musiikki tuntuu
maalanneen kuulijamme sieluun monia vaikutelmia pienen fauni-peikon
piileskelystä metsän siimeksessä, sen kostean kuumassa,
lukemattomien erilaisten lehtivihreiden, nymfien, lammen joutsenten
ja suloisen viinin unenomaisessa maailmassa. Claude Debussyn impressionistinen
musiikki tavoittelee niiden hetkien tunnelmia, joita runoilija Stephane
Mallarmé on tavoitellut sanoilla ja vokaalien väreillä
leikitellen.
1800-luvun
lopulla taiteen sanastoon pujahtanut impressionismi oli tuttu käsite
jo 1700-luvulla vaikuttaneen englantilaisen valistusfilosofin, David
Humen aatoksissa. Hän halusi erottaa toisistaan impressiot
ja ideat ja arveli näiden impressioiden, mielteiden, olevan
merkittävin tapa tehdä havaintoja. Hänkään
ei löytänyt selityksiä impressioiden synnylle, vaikutelmien
psykologialle.
Kuvaamataiteisiin
impressionismi pujahti melkein kuin vahingossa. Akateemisuutta ja
taiteen virallisuutta vastustaneiden ranskalaisten kuvataiteilijoiden
näyttelyssä oli esillä Claude Monetn
teos Impressio auringonnoususta, joka innoitti aina valpasta
kriitikkoa luonnehtimaan koko ryhmää nimellä impressionistit.
Musiikissa
tuo sana on ollut aika-ajoin esillä vaikkapa Beethovenin
Pastoraalisinfonian yhteydessä, mutta aivan uuden kaiun
se sai taas Ranskassa, kun Kaunotaiteiden akatemian sihteeri kutsui
Debussyn varhaista Printemps -orkesteriteosta (1887/1908)
impressionistiseksi. Sihteerin mukaan teos liioitteli väreillä
ja asetti siten kyseenalaiseksi taiteen perinteiset kunniakkaat
arvot ja oli siten myös taiteen totuuden yksi vaarallisimpia
vihollisia.
Musiikillisen
impressionismin sanotaan soivan sitä mitä Claude Monet
ja monet muut impressionistit maalasivat: klassisen muodon, viivan,
asettelun, valon ja varjon tilalle on astunut tuokion tunnelma,
värien mosaiikein tavoiteltava hetken impressio.
Vaikka
sävelten ja musiikin merkitysten selittäminen on vähintäänkin
arveluttavaa puuhastelua, tyylejä vertailemalla voidaan joskus
availla oivalluksen jäykkiä mutta avartavia portteja.
Jos
Fauni olisi germaanisen mytologian, Goethen ja saksalaisen
romantiikan ajan säveltäjän luoma subjekti, se pohtisi
ilmeisesti sinfonisesti syntymistään tänne, olemustaan
ja tehtäväänsä faunina, jumalaista tuskaansa,
suhdetta luojaansa, kunnes se löytäisi faunisuutensa ja
kirkastuisi. Trumpetit, pasuunat, kaksitoista käyrätorvea
ja kuusi patarumpua juhlistaisivat sitä yhdessä sadan
muun soittajan ja kuoron kanssa, koraalein ja ylväin purkauksin
kaiken puhdistavaan C-duuriin.
Debussyn
ja Mallarmén Fauni on unenomainen hahmo, luontoa luonnossa.
Alun huilun melodinen kaarros kuullaan soinnutettuna ja soitinnettuna
monin eri tavoin; värejä, väreilyä ja värinää
huolellisesti kuunnellen. Puupuhaltimien pehmeys, harpun huiluäänet,
sordinoidut symbaalit, jokaisen soittimen omin ja aidoin saa värittää
hetkeä kuin tuoksu, joka liihottelee yhdessä kuulijan
aatosten kanssa vain viehättävästi, ilman sen kummempaa
tarkoitusta tai päämäärää.
Tapani
Länsiö
Julkaistu
ensi kerran 16.11.2001; Radio Ylen Ykkösen musiikkiohjelmat
alkuun
|