"Minusta
tämän musiikin atonaalisuus oli jännittävää.."
Valistunut
kuulijamme on juuri poistunut konsertista jonka päätteeksi
kuultiin Anton Webernin 6 bagatellia op.9 vuodelta
1913. Kuultiin atonaalista musiikkia. Ennen kuin pujahdamme sanaan
atonaalinen, lienee syytä tarkastella sanaa tonaalinen, jonka
tuo sanan edessä oleva a ikään kuin kieltää.
Eipä
paljoakaan Bachin jälkeen, kun satoja vuosia kehittynyt
polyfoninen kudos sai loistoineen jäädä historiaan,
ja sointu alkoi puhkua musiikillista voimaa. Musiikkiin vakiintui
tonaalinen ajattelu jonka tasapainopisteitä loivat tonaaliset
keskiöt. Kun sinfonia tai sonaatti alkoi C-duurissa niin se
myös lopulta palasi siihen, luotuaan ennen vähän
jännitystä, kierrellessään ja kaarrellessaan...
Ennen
kuin tuo C-duuri lopulta vapautti tunnelman, F-duuri, C:n subdominantti
alkoi jännitellä tunnelmaa, jonka dominantti, G-duuri
kiristi hiuksia nostattavaksi. Kaikilla sävelillä oli
oma tehtävävänsä, funktionsa, tässä
jännittämisen ja laukaisemisen järjestelmässä.
Vähitellen,
1800-luvun lähetessä loppuaan, nämä funktiot
saivat valtavat mittasuhteet. Muunnelmat tästä varsin
yksinkertaisesta perusasetelmasta olivat yhä jännittävämpiä
ja massiivisempia. Wagnerin ooppera saattoi venähtää
kuuteen tuntiin, Mahlerin 8. sinfonia vaati tuhat
esittäjää.
Ja
sointuparan piti kestää kaikki tämä. Tuo dominantti
joutui erityisen lujille, sillä kotiinpaluu arveltiin sitä
juhlavammaksi, mitä enemmän dominanttiin ladattiin jännitettä.
Arnold
Schönberg, joka itsekin kokeili dominantin kestävyyttä
esimerkiksi Gurrelieder-teoksessaan, arveli moisille jännitteille
perustuvan ilmaisun eläneen jo aikansa. Dominantti on tehtävänsä
tehnyt, dominantti voi mennä.
Tämän
tilalle Schönberg kehitteli 1900-luvun alussa toisenlaisen
tavan, atonaalisen tavan järjestellä säveliä.
Ei hän vailla esikuvia ollut; jo Franz Liszt oli lähimenneisyydessä
hämärryttänyt tätä tonaalista tasapainoa,
mutta Schönberg alkoi systemaattisesti tehdä sellaista
musiikkia, jonka sävel- ja sävelikköjärjestely
ei perustunut duureille ja molleille ja näiden asteikkojen
kolmisoinnuille.
Schönberg
ei esimerkiksi asetellut soinnun säveliä päällekkäin
terssin päähän toisistaan kuten tonaalisessa musiikissa
oli tapana; soinnun sävelet saattoivat olla vierivierekkäin
tai vaikkapa seitsemän puoliaskelen päähän toisistaan,
jolloin tuloksena on avoimen mainio kvinttisointu.
Schönberg
myös hylkäsi näkemyksen riitasoinnista, jonka tulee
purkautua sopusointiin. Atonaalisen musiikin tekijä määritteleekin
paljolti itse, mikä on riitaisaa, mikä sopuisaa, vaiko
kiinnostaako tuo kysymys lainkaan.
Atonaalinen
on varsin suuri sana, joka tarkoittaa melkeinpä kaikkea sitä
musiikkia joka ei ole tonaalista. Atonaalinen musiikki kukoisti
1900-luvun musiikissa, vaikka siitä on tietenkin vihjeitä
jo aiemmin. Aina ei liioin ole täyttä selvyyttä teoksen
tonaalisuudesta tai atonaalisuudesta, mikä ruokkiikin mainiosti
akateemista keskustelua.
Lienee
syytä myös korostaa, että sellaiset musiikin herättämät
tunteet kuin surullinen, ylevä, kohottava tai hauska eivät
mitenkään liity keskusteluun teoksen tonaalisuudesta tai
atonaalisuudesta.
Tämän
päivän säveltäjä joutuu ratkaisemaan suhteensa
atonaalisuuteen tavalla tai toisella, miettimään kuten
Arnold Schönberg aikoinaan.
Tapani
Länsiö
Julkaistu
ensi kerran 14.9.2001; Radio Ylen Ykkösen musiikkiohjelmat
alkuun
|