"Minusta
kollaasit houkuttelevat kuulijan jännittäviin leikkeihin..."
Valistunut
kuulijamme on juuri poistumassa konsertista, jonka päätteeksi
kuultiin kolmas osa Luciano Berion sinfoniasta vuodelta
1969. Vaikka juuri tuon sinfonian juuri tuo kolmas osa on julistettu
kaikkien soivien kollaasiteosten äidiksi, Luciano Berio ei
tuota leimaa halua teokselleen sallia. Vaikka se on sävelletty
Gustav Mahlerin 2. sinfonian scherzon päälle
ja kaikki musiikillinen materiaali on sitaatteja, Berio puhuu mieluummin
historiallisten hetkien maamerkeistä kuin kollaasista.
Sana
"kollaasi" on taas yksi niistä sanoista, joka on livahtanut
musiikkiin kuvaamataiteista. Kollaaseiksi alettiin nimittää
teoksia, joita Picasso ja Braque tekivät 1910-luvun
vaiheilla. He liimasivat kankaalle esineitä tuodakseen vähän
arkea liian pyhäksi jalostuneeseen maalaustaiteeseen. Liimata-verbi
on ranskaksi colle, siitä sana kollaasi.
Vieraiden
tai outojen elementtien ujuttaminen kudokseen ikään kuin
valmiin pinnan seuralaiseksi ei musiikissa suinkaan ole vain 1900-luvun
ilmiö. 1500-luvulta lähtien on harrastettu quodlibet-huvittelua,
jonka tarkoituksena on lainailla musiikkia ja tekstejä sieltä
täältä ja viihtyä näin syntyneiden yllättävien
mielleyhtymien ilottelussa.
Myös
Mozartilla tapaa tuttuja musiikkeja toistensa kanssa kontrapunktissa
ja monet pitävät Mahlerin tapaa asetella kansanlauluja,
marsseja ja tansseja toistensa lomiin eräänlaisena kollaasina.
Rajankäynti
sellaisten sanojen kuin kollaasi, sitaatti tai alluusio välillä
on usein vaikeaa ja haparoivaa. Teosta on kuitenkin turha väittää
kollaasiksi, jos siellä on sitaatti tai parikin kuten Alban
Bergin Viulukonsertossa Bachin koraali ja kansanlauluaihe.
Alluusioita eli tyylillisiä vihjailuja on monissa vaikkapa
Ravelin, Richard Straussin tai Paavo Heinisen
teoksissa.
Varsinaisia
kollaaseja sävelsi Amerikan musiikin isäksi kutsuttu Charles
Ives, jonka monet teokset soivat sitä huumaa, jonka
hän kertoi lapsuudessa kokeneensa Danburyn kaupungissa Connecticutissa.
Kaupungin toria lähestyi neljä soittokuntaa, joista yksi
soitti jotain marssia, toinen jotain toista, kolmas jotain koraalia
ja neljäs ennusteli illan tanssiaisia.
Ivesin
monet teokset ovat kollaaseja, joissa tutut katkelmat soivat toinen
toistensa lomassa. Kollaaseja sävelsi myös vuonna 1970
kuollut B.A. Zimmermann. Hän halusi musiikkinsa soivan
ajan ja paikan pallonmuotoisuutta. Hänelle tulevaisuus ja menneisyys
olivat yhtä, kuten pallossa; myös runous, taiteet, tanssi,
musiikki...ne ovat kaikki yhtä. Hänen musiikkinsa Kuningas
Ubun päivällisille on vain kokoelma sitaatteja, mikä
on aiheuttanut syyhyä myös tekijänoikeusjuristien
piirissä.
Mitä
kollaasit antavat? Kuten valistunut kuulijamme totesi, ne houkuttelevat
jännittäviin leikkeihin. Ei ehkä aivan hippasille
yleisön kesken konserttisalissa, mutta aatokset saattavat heitellä
voltteja ja lehahdella vallattomasti kuin vastavihitty västäräkki.
Tutulla sävelmällä on aivoituksissamme oma paikkansa,
joka uudessa ympäristössä, uudessa ja kenties oudossa
tai yllättävässäkin seurassa saa aivan uusia
ilmeitä. Hymyileväksi aiemmin kokemamme musiikki alkaakin
nauraa tai irvistää tässä uudessa maisemassa
tai se menettää jopa kokonaan ilmaisunsa ja muuttuu vain
osaksi uudenlaista äänimaisemaa.
Tapani
Länsiö
Julkaistu
ensi kerran 19.10.2001; Radio Ylen Ykkösen musiikkiohjelmat
alkuun
|