"Minusta
sarjallisuus on avannut korvia yhä uusille sävelten leikeille..."
Valistunut
kuulijamme on poistumassa konsertista, jonka päätteeksi
kuultiin Pierre Boulezn teos Struktuureja kahdelle
pianolle. Hän piti teoksen sarjallisuutta korvia avaavana kokemuksena.
Valistunut
kuulijamme on osoittautunut odotettuakin valistuneemmaksi, sillä
juuri sarjallinen musiikki on törmännyt kaikkein ankarimmin
käsityksiin siitä mitä musiikki ei ole ja minkälaista
sen ei pitäisi olla. Monille musiikillisen maailmankuvansa
1800-luvun romantiikkaan liimanneille kuulijoille sarjallisuus on
oikea mörkö. Kun sarjallisia melodioita ei voi viheltää,
niiden äärellä ei voi nautiskella kynttilän
valossa ravun häntiä ja valkoviiniä, ne eivät
hyväile samaa mielihyväkeskusta kuin Monteverdi
tai Verdi....sarjallinen musiikki lienee houkutellut luomaan
sellaisenkin sanan kuin änkyrämodernismi.
Tänä
vuonna tulee kuluneeksi 50 vuotta siitä kun täyssarjallisuuden
ensimmäiset teokset, Pierre Boulezn Struktuureja
ja Karlheinz Stockhausenin Kreuzspiel kantaesitettiin.
Nämä teokset edustivat maailmansotien jälkeisen Euroopan
uutta musiikkia. Kuten Boulez julisti, musiikin on muututtava maailman
mukana. 1900-lukua olivat mullistaneet Einsteinin suhteellisuusteoria,
Freudin symboliikka, vallankumous venäjällä,
kyky halkaista atomi ja rakentaa atomipommi. Eurooppalaisen musiikin
on liityttävä heijastelemaan maailmaa, joka on kompleksinen,
moniulotteinen ja monikerroksinen. "Tämä on musiikissakin
vain hyväksyttävä", Boulez vakuutti.
Darmstadtiin
1940-luvun lopulla kokoontuneet nuoret säveltäjät
ja soittajat löysivät ihanteilleen esikuvan lähes
täysin pimennossa työskennelleen Anton Webernin
musiikista. Hän oli kehitellyt Arnold Schönbergin
ideoimaa 12-säveljärjestelmää suuntiin, jotka
etääntyivät yhä kauemmaksi klassis-romanttisesta
ilmeestä. Hänen melodiansa olivat sirpaloituneet tuikkiviksi
sävelpisteiksi kuin tähdet taivaalla, teosten muoto kasvoi
eleistä ja värien sävyistä, joiden havaitseminen
vaatii keskittymistä ja herkistymistä vivahteiden kauneuteen.
Anton
Webern irroitti toisistaan myös sellaiset musiikilliset ominaisuudet
kuin äänen korkeus, kesto, voimakkuus tai väri. Hän
irrotti ne toisistaan siten, että niillä voidaan operoida
ikään kuin toisistaan riippumatta.
Kun
tämä oivallus liitetään ajatukseen kahdentoista
sävelen sarjasta, voimme laajentaa musiikin myös olemaan
kahdentoista keston sarja, kahdentoista voimakkuuden sarja tai kahdentoista
eri soittotavan sarja. Musiikki on näin ollen sarjallistettu
neljän parametrin, korkeuden, keston, voimakkuuden ja soittotapojen
osalta. Musiikki on sarjallista.
Näin
saavutettiin juuri sitä, mihin pyrittiin: musiikki irtautui
perusteellisesti klassis-romanttisesta perinteestä sekä
ilmeensä että tekotapansa puolesta. Se löysi oman
kompleksisen ilmeensä jota sille haettiin.
1950-luvulla
sarjallisuus vaikutti kymmenisen dynaamista vuotta keskusteluun
musiikista. Voiko musiikillinen luomisprosessi olla taulukoiden
laatimista ja niiden toteuttamista, onko muusikko parhaimmillaan
vain etevä laskija ja merkkiviidakon koordinaattori, pitääkö
musiikin kuuntelijan olla ennen kaikkea älykäs?
Näiden
sarjallisen musiikin virittämien kysymysten äärellä
on kytenyt myös monenlaisen muun musiikin itu. György
Ligeti tihensi sarjallisen pisteellisyyden kentiksi, minimalismi
alkoi soida mahdollisimman hidasta muuttumista sarjallisuuden mahdollisimman
nopean muuttumistiheyden vastapainoksi. Soittajien orjallinen merkkien
lukeminen johti teoksiin, joissa soittajat saivat valinnoillaan
vaikuttaa paljonkin teoksen lopulliseen muotoutumiseen.
Sarjallisuus
jäisi vain osaksi teorian historiaa, ellei se olisi inspiroinut
säveltäjiä suurenmoisiin teoksiin. Boulez'n 2.
pianosonaatti tai Stockhausenin Gesang der Jünglinge
ovat teoksia joilla on paikkansa historiassa kuten Beethovenin
Hammerklavier-sonaatilla tai Schubertin Erlkönigillä.
Ne ovat hyvää musiikkia.
Tapani
Länsiö
Julkaistu
ensi kerran 7.12.2001; Radio Ylen Ykkösen musiikkiohjelmat
alkuun
|