"Minusta
ekspressiivinen musiikki soi syvällä tajunnan syövereissä..."
Valistunut
kuulijamme on poistumassa konsertista, jonka päätteeksi
kuultiin Arnold Schönbergin teos Pierrot Lunaire
op. 21 vuodelta 1912. Tämä laulusarja on yksi niistä
teoksista, jonka avulla yritetään lähestyä varsin
vaikeaksi osoittautunutta käsitettä musiikillinen ekspressionismi.
Ekspressionismi-sanan
ongelmia kuvastakoon mainiosti pari alan sanakirjoista poimittua
määritelmää. "Ekspressionismi on ilmaisua"
tai "ekspressionisti on taiteilija jonka työt tähtäävät
ilmaisuun". Koska musiikki on jo sinänsä ilmaisua,
ekspressiota, tuon sanan täytyy tarkoittaa jotain muuta, jotain,
joka valaiskoon minkälaisesta ilmaisusta on kysymys.
Ekspressionismista
alettiin kuvataiteiden ja kirjallisuuden yhteydessä puhua 1800-luvun
lopun Länsi-Euroopassa eräänlaisena vastakohtana
suosiota saavuttaneelle impressionismille. Kauneutta, tuokioiden
tunnelmaa ja hetkien väreilyä vanginneiden impressionististen
taiteilijoiden ajatuksia alkoivat vastustaa totuutta ja sisäistä
todellisuutta, mielen dynaamista elehtimistä, etsivät
taiteilijat; taiteilijat, jotka halusivat irti tapojen ja traditioiden
valheesta.
Ekspressiivisyys
alkoi siis saada sisältöä pikemminkin totuuden kuin
kauneuden lainalaisuuksien etsinnästä. Ekspressiivisen
musiikin kirkas idealisti Arnold Schönberg kiteytti ajatuksiaan
1910-luvulla: "Taide ei ole taitamista vaan tahtoa." Schönberg
ei tuolloin ollut kiinnostunut kontrapunktista tai muotojen hiomisesta
vaan sisäisen äänensä kuuntelemisesta. Teoksensa
Erwartung op. 17, (1909) hän kirjoitti 17 päivässä,
mikä on hurja todistus siitä vimmasta, jolla Schönberg
sävelsi rakkaintaan metsän uumenista etsivän naisen
sisäisiä tuntoja. Arvelen teoksen puhtaaksikirjoituksen
vieneen enemmän aikaa kuin säveltämisen 17 päivää.
Ekspressiivisyyden
musiikillisia ominaisuuksia voidaan purkaa juuri Arnold Schönbergin
1910-luvun ympärillä syntyneistä teoksista. Ei liioin
ole mikään sattuma, että juuri samoihin aikoihin,
samassa Wienin kaupungissa kehitteli teorioitaan Sigmund Freud.
Hänen näkemyksensä ihmisen tajunnan tiedostamattomista
kerroksista, joihin ulotutaan symbolien ja unien avulla, on minusta
hyvin lähellä ekspressiivistä musiikkia.
Vaikka
Schönberg, kuten ei juuri kukaan säveltäjä,
ole julistanut olevansa ekspressionisti, hän suunnitteli ekspressionistisen
musiikin julistusta. Hän tosin vältteli tuota sanaa ja
totesi musiikkinsa olevan taidetta joka "kuvastelee sisäisiä
tapahtumia". Orkesterilaulujaan op. 22 (1913-16) hän
esitteli: "Teos ei synny materiaalinsa logiikasta vaan sitä
ohjailee sisäisten ja ulkoisten, ilmaisua rakentavien prosessien
tunne. Teos rakentuu tälle omalle logiikalleen."
Ekpressiivisen
musiikin ominaisuuksia ovat usein kromaattinen ja polyfoninen ilme.
Se välttelee motorista rytmiikkaa, vahvoja kadensseja tai kertailemista.
Koska Arnold Schönbergin 1910-luvun vaiheilla tekemä musiikki
ei juurikaan ole saanut osakseen ymmärrystä, myös
musiikillisen ekspressiivisyyden ajatus on jäänyt hieman
vieraaksi ja hämäräksi. Mitä enemmän näihin
saadaan läheisyyttä, sen ilmeisemmäksi käy ekspressiivisyys
sanan ilmaisuvoima myös musiikin historiassa.
Bachin
musiikissa, vaikkapa passioiden kärsimysjaksoissa, on syvää
ja väkevää ekspressiivisyyttä. Myös Carlo
Gesualdon myöhäisissä madrigaaleissa, kromatiikassa,
polyfoniassa ja yllättävissä soinnullisissa liikkeissä,
on juuri sitä hieman rujoa mutta väkevää ulottautumista
kauas sanojen ulottumattomiin; selittämisen ja jopa käsittämisen
tuolle puolen, vain sävelten ilmaistavaksi.
Tapani
Länsiö
Julkaistu
ensi kerran 23.11.2001; Radio Ylen Ykkösen musiikkiohjelmat
alkuun
|