"Minusta
kenttätekniikka on luonut aivan uuden soinnillisen maailman..."
Valistunut
kuulijamme on juuri poistumassa konsertista, jonka päätteeksi
kuultiin György Ligetin teos Atmosphères
vuodelta 1961. Nuo tunnelmat tulivat monille tutuiksi Stanley Kubrickin
elokuvan Avaruusseikkailu 2001 myötä, kun avaruusalus
matkasi kohti uusia ulottuvuuksia myös tämän Ligetin
teoksen sävelten siivin.
Atmosphères
-teoksen musiikillisia pintoja kutsutaan kentiksi. Sillä on
paljon tekemistä clustereiden, eli sävelryppäiden
kanssa; kentät ovat ikään kuin kuhisevia klustereita,
sävelryppäitä usein täynnä eloisaa säpinää.
Ligetin
kentät, tai kuten hän itse sanoo, kellot ja pilvet ovat
hänen reaktionsa Darmstadtissa vallinnutta sarjallisuutta vastaan.
Sarjallinen musiikki kohdisti huomionsa musiikillisiin pisteisiin,
niiden huolelliseen määrittelyyn ja näiden pisteiden
väliseen hyvin monikerroksiseen kontrapunktiin.
Ligetin
mielestä noiden pisteiden välinen leikki ei ole kuulijan
kannalta mielekästä, mikä vaatii joko askelta taakse
päin, tai eteen päin. Ligeti ulotti polyfonian niin pieneen
mittakaavaan, että koko tapamme hahmottaa musiikillista hetkeä
muuttui.
Tätä
ajatusta on hyvä lähestyä sateisen kesämökkituokion
vertauksen avulla. Kun pisarat putoilevat peltikatolle, kuulemme
tip siellä, tip täällä, harvojen pisaroiden
putoillessa taivaalta. Sateen yltyessä ylitämme pian tavan
hahmottaa yksittäisiä pisaroita. Sateen piiskatessa kattoa,
tuhannet pisarat muodostavat massoja tai kenttiä, joissa yksittäisellä
pisaralla on kovin vähän merkitystä. Äänimaailmaa
muokkaavat mökissämme vaikkapa etäisyys katon eri
nurkista, sen paksuus eri paikoissa tai sateen tiheys tuulesta ja
vihmasta riippuen.
Kenttämäinen
musiikki käyttäytyy hiukan samoin. Kun ääniä
on tavaton määrä, yhdellä sävelellä,
sen korkeudella tai kestolla on merkitystä vain osana suurta
pilveä. Ligetin polyfonia on mikropolyfoniaa, joka muodostaa
värejä sateen ropinan tavoin.
Pieni
katkelmamme Atmosphères -teoksesta kuulostaa äkkiseltään
joukolta pitkiä säveliä, mutta karkean laskutoimitukseni
mukaan tässä runsaan kolmen tahdin katkelmassa soi noin
viisituhatta hyvin lyhyttä ääntä.
Tuo
kenttä-sana ei ole muissa kielissä kovin yleisessä
käytössä; kun puhutaan kenttätekniikasta, ajatus
hakeutuu pikemminkin teknillisen korkeakoulun maanmittausosastolle
kuin musiikkiin.
Varsin
kuvaava sana on saksankielinen "klangfarbenabschnitte", sointivärikatkelmia,
sillä tämä sana vie meidät myös koko ajatuksen
syntysijoille eli Arnold Schönbergin Viiteen orkesterikappaleeseen
op. 16 vuodelta 1909 ja sen "Farben" nimiseen osaan.
Ligetin
lisäksi kenttiä ovat sommitelleet ainakin Witold Lutoslawski
ja Iannis Xenakis sekä omalla ainutlaatuisella tavallaan
myös paikoin Giacinto Scelsi.
Tapani
Länsiö
Julkaistu
ensi kerran 9.11.2001; Radio Ylen Ykkösen musiikkiohjelmat
alkuun
|