"Minusta
tämän musiikin clusterit loivat hienoja sointeja..."
Valistunut
kuulijamme poistui juuri konsertista, jonka päätteeksi
kuultiin Krzysztof Pendereckin jousiorkesteriteos Thren,
valituslaulu Hiroshiman uhrien muistolle .
Nuo
valistunutta kuulijaamme viehättäneet klusterit loivat
Pendereckille sen maineen 1960 luvun alussa, jolla hän yhä
ratsastaa. Vastoin säveltäjän omaa kertomusta, hän
ei suinkaan keksinyt klusteria vaan hiukan lainasi ihan mainiota
ideaa, jonka juuret ovat syvällä musiikin historiassa,
myrskykohtauksissa ja muissa luonnonkuvauksissa.
Nimeksi
asti Klusterin jalosti amerikkalainen säveltäjä Henry
Cowell 1900-luvun alkupuolella. Hänen pianokappalettaan
The Tides of Manaunaun pidetään tässä
mielessä uraa uurtavana.
Tuo
sana cluster on tapana suomentaa sävelrykelmäksi, sävelryppääksi
tai sävelkimpuksi, suomalaiseen käyttöön on
vakiintunut myös kodikkaasti sana klusteri.
Mielestäni
klusterissa tulee olla vähintään kolme koko tai puoliaskelen
etäisyydellä toisistaan olevaa säveltä ollakseen
klusteri. Mielestäni klusteri ei liioin ole sointu vaan sointi,
sillä sointi ei suuntansa suhteen haasta tai toivo niin painokkaasti
kuten soinnulla usein on tapana.
Kun
klustereilla tehdään kudosta, soinnilliset mahdollisuudet
ovat varsin suuret. Klusteri voi olla juuri tuo kolmisävelinen
tai sitten hyvin laaja, kattaen vaikka kahdeksan oktaavia, vajaat
sata säveltä. Klusteri voi olla kaikkea tältä
väliltä ylhäällä, alhaalla tai keskirekisterissä,
hiljaa tai kovaa, paisuttaen tai väheten, kasvaen tai väheten.
Klusterin sointi saa erilaisia sävyjä, jos sen ilmettä
luodaan kokoaskelilla, puoliaskelilla tai jopa puoliaskelta pienemmin
välein, kolmas- tai neljäsosa-askelilla, mikä on
mahdollista jousisoittimilla ja puhaltimilla.
Pendereckin
Thren teoksessa on muuan klusterin dramaturgista ilmettä
mainiosti valottava vaihe. 52 solistista jousta rakentaa vähitellen
koko jousiorkesterin rekisterin kattavan klusterin, joka ajautuu
unisonoon, yhteen yhteiseen ääneen ja sen vapauttavaan
selkeyteen.
Klusterin
soinnilliset mahdollisuudet ovat kuitenkin melko rajalliset. Klusteri
melkeinpä aloitti ja lopetti viehätyksensä 1960-luvulla.
Juuri siksi ettei klusteri haasta eikä vaadi vaan pikemminkin
vain viehättää, sitä kuulee enää vasrin
harvoin, soinnillisena värinä, eleenä siellä
täällä.
Tapani
Länsiö
Julkaistu
ensi kerran 28.9.2001; Radio Ylen Ykkösen musiikkiohjelmat
alkuun
|