"Minusta
fluxus avaa musiikille aivan uusia näkymiä..."
Valistunut
kuulijamme on juuri poistumassa konsertista, jonka päätteeksi
kuultiin John Whoeverin teos "Taputuksia" konsertin päätteeksi.
Valistunut kuulijamme päätteli sen olevan fluxusta.
Fluxus
on sikäli hankala käsite, että se ei saisi olla käsite.
Se on vaikea määriteltävä siksi, että se
haluaa paeta kaikkia määritelmiä. Fluxus... fff...fff..ffl...fflx...
fflxs... fflxs... Tähän väliin pujahtikin teokseni,
jonka ohjeena on änkyttää fluxus-sanan konsonantteja
kunnes yskittää.
Vaikka
fluxus haluaa ylittää jokaisen sille asetetun rajan tai
kehän, sillä on ihan selkeä ja ymmärrettävä
historia. Alan perustajaksi kutsuttu liettualainen taiteilija ja
arkkitehti George Maciunas järjesteli 1960-luvun alkupuolella
tapahtumia, joiden hän toivoi vapauttavan maailman porvarillisesta
älyllisyydestä, kaupallisesta kulttuurista ja instituutioiden
hallitsemasta taiteesta.
Fluxus
on yhtä lailla teatteria kuin kuvia tai musiikkia, sillä
nämäkin määreet vain rajaavat ja tukahduttavat
taiteen vapaata virtailua ihmiseltä toiselle.
Parhaan
määritelmän fluxuksesta lienee sommitellut alan amerikkalainen
tekijämies, Georg Brecht: "Mitä arveletkin
fluxuksen olevan, se ei sitä ole, paitsi onkin joskus".
Maciunaksen
kauhu virallisia ismejä kohtaan oli niin syvää, että
hän oli kovin huolestunut myös fluxuksen kohoamisesta
vain aatteeksi aatteiden joukkoon, ismiksi ismien museoon.
Estääkseen
tämän, Maciunas ehdotti, että kaikki teokset ja niihin
liittyvä tieto kirjoitettaisiin häviävällä
musteella tuhoutuvalle paperille. Koska näin ei ehkä ihan
käytännönkään syistä tehty, etenkin
kuvataidepiireissä tunnetuin fluxus on jo ihan käypää
kauppatavaraa siinä missä picassot ja edelfeltitkin.
Musiikillinen
fluxus on nykyään omiin nurkkiinsa pesiytynyttä,
vain joskus kekseliäisyydellään viehättävä
muistutus siitä, että asioiden tarkka määrittely
on hankalaa ja usein myös turhaa. Parhaimmillaan fluxus houkuttelee
kysymään, mikä on musiikkia. Siihen ei ole vastausta,
mutta tuon kysymyksen äärellä seilaaminen voi avartaa
maisemia moneen suuntaan.
Fluxus-teoksia
ei useinkaan tarvitse kokea jossain tilaisuudessa; riittää
kun kuulee kerrottavan, minkälaisia toimia teos edellyttää.
Yoko Onon Maa -teoksen ohjeet vuodelta 1964 kuuluvat:
"Piirrä itselläsi viiva. Piirrä kunnes olet kulunut
loppuun". Teos on ilmeinen muunnelma La Monte Youngin teoksesta:
"Piirrä suora viiva ja seuraa sitä". David Higgins
on kirjoittanut Uhka -musiikkia nimisen sarjan jossa ehdotetaan:
"Ilmoittaudu vapaaehtoisena selkärangan poistoon"
tai "Ryömi elävän valaan vaginaan". Olen
hieman odotellut kulttuurirahastolta tukea näiden teosten esittämiseen
Helsingin Juhlaviikoilla, mutta turhaan.
Vaikka
monet fluxus-teokset ovatkin huvittavia, lapsellisia, hassuja, hölmöjä
ja näppärä tapa houkutella kulttuuritoimittajia,
fluxus-liikkellä on myös ansioita ja tärkeää
sanottavaa ihan perinteisinkin mitoin mitattuna. Parhaimmillaan
se luo uusia näkökulmia asioihin, joita olemme tottuneet
pitämään itsestäänselvinä asetuksina
tai luonnonlakeina. Fluxus on avartanut sitäkin, että
konsertti, musiikin kuunteleminen, tai ylimalkaan taiteeksi kutsutun
ilmiön äärellä ajan viettäminen on täynnä
viehätystä, jota ei heti tule ajatelleeksi. Olen nähnyt
fluxus-konserteissa monia muunnelmia pianistin tavasta kävellä
kohti flyygeliä, istuutua, nostaa frakkitakin helmaa tai keskittyä
tuleviin ponnistuksiin.
Käytän
myös hyväkseni tilaisuuden saada esille oma fluxus-teokseni:
"Opettele ulkoa tämä fluxus-teksti ja huuda sitä
uidessasi kohti Liettuaa. Lopeta vasta, kun olet laskenut kukat,
kukkien lukumäärän, Georg Maciunaksen haudalla."
Tapani
Länsiö
Julkaistu
ensi kerran 12.10.2001; Radio Ylen Ykkösen musiikkiohjelmat
alkuun
|