"Minusta
tämän musiikin mikrointervallit loivat värikkäitä
sointeja..."
Valistunut
kuulijamme on juuri kokenut tsekkiläisen Alois Hában
oopperan Äiti vuodelta 1929 . Kuulijamme ihasteli mikrointervallien luomia soinnillisia värejä.
Mikrointervalliksi
on tapana kutsua puoliaskelia pienempiä etäisyyksiä
sävelestä toiseen, mutta myös esimerkiksi kaksikolmasosa-askelia
tai kolmeviidesosa-askelia, jotka ovat puoliaskelia laajempia. Mikroaskelten
maailma alkaa siinä, missä koko- ja puoliaskelille perustuva
musiikki loppuu.
Tuntuu
jotenkin paradoksaaliselta, että meidän päivinämme
mikroaskelia kohdellaan poikkeuksellisena ilmiönä vaikka
ne ovat olleet hieman syrjässä vain runsaat pari sataa
vuotta, keskieurooppalaisen musiikin piirissä. Siis suunnilleen
niistä ajoista lähtien kun Bach sävelsi kelpovireiselle
klaverille kaksi kokoelmaa preludeita ja fuugia, 1700-luvun alkupuolella.
Sitä ennen, joitakin tuhansia vuosia Euroopassa tämä
erilaisilla virityksillä soinnittelu oli oma jalo lajinsa luoda
musiikkia ja sitä se on yhä miljardien ihmisten suosimissa
intialaisten, arabien tai vaikkapa bulgaarien musiikissa. Oikeastaan
tuo länsimaisen pianon koskettimiston luoma vireisyys on kummajainen
ja outo mutantti maailman musiikkiperheessä.
Mutta
koska tuo mutanttinen tasavireisyys on hallinnut musiikillista muuttumista
lähes pari sataa vuotta ja uskotellut vakuuttavasti olevansa
hyvä ja toimiva järjestelmä, siitä poikkeamista
kutsutaan siitä poikkeamiseksi.
Mikrointervallin,
kuten kaiken muunkin musiikin olemuksen juuret ovat äänen
ominaisuuksissa. Kun kuulemme äänen, kuulemma oikeastaan
monta ääntä: ääni on joukko osaääneksiä
joiden keskinäiset suhteet luovat äänen ominaisuuksia.
Osaäänesten muodostama äänipatsas ei ole tasavireinen
vaan sen värähtelyä kuvataan neljäsosa-askelilla,
kuudesosa-askelilla ja vieläkin pienemmillä arvoilla.
Niinpä
tämä mikroaskelten idea on meillä korvassa koko ajan
ja duuri-molli -musiikissakin sen joutuvat ottamaan huomioon kaikki,
joiden soittimissa on mahdollisuus säädellä puoliaskelia.
Oikeastaan vain pianistit eivät tätä ongelmaa ja
hienoutta juurikaan kohtaa.
1900-luvulla
mikroaskelinen musiikki on kokenut uuden tulemisen myös länsimaiseen
taidemusiikkiin. Meksikolainen säveltäjä Julian Carillo
jakoi oktaavin kahdentoista sävelen sijasta kahteenkymmeneenneljään
jo 1800-luvun lopulla. Amerikkalainen Charles Ives viehättyi
mikroaskelista 1900-luvun alkupuolella ja Harry Partchin
musiikki viehättää paljon juuri värikkään
vireisyystensä vuoksi. Tuo Äiti-oopperan säveltäjä
Alois Hába rakennutti 1920-luvulla kosketinsoittimia, joilla
soitettiin mikroaskeliin perustuvaa musiikkia.
Suomessa
hämmästeltiin noin kolme vuosikymmentä sitten, kun
Jukka Tiensuu pujautteli musiikkiinsa mikroaskelia. Nykyään
tietoisuus näistä on olennainen osa monen nuoren ja hieman
vanhemmankin säveltäjän ilmaisua; etenkin kun elektroni-
ja tietokonemusiikki on luonut mahdollisuuden jakaa puoliaskelia
juuri sellaisiin osiin kuin fantasia yllyttää.
Mutta
takaisin juurille. Koillisintialaiselle Ram Chatur Mallikille
mikroaskeleet eivät ole kokeilemista tai värisävyjä;
ne ovat olennainen osa musiikin voimaa.
Tapani
Länsiö
Julkaistu
ensi kerran 30.11.2001; Radio Ylen Ykkösen musiikkiohjelmat
alkuun
|