"Minusta
spektrimusiikki on kuin seikkailu sateenkaaren sisällä..."
Valistunut
kuulijamme on poistumassa konsertista, jonka päätteeksi
kuultiin Gerard Griseyn
teos Partiels (1975) kamariyhtyeelle. Kuulijamme ihasteli
musiikin tai oikeastaan äänen spektriin perustuvaa ilmaisua.
Sana
spektrimusiikki, tai spektraalinen musiikki pujahti musiikilliseen
sanastoon vain runsaat parikymmentä vuotta sitten kuvailemaan
joidenkin ranskalaisten säveltäjien, kuten Tristan Murailin
ja Gerard Griseyn musiikkia. He olivat tutkineet äänen
ominaisuuksia ja huomanneet, että jo ääni sinänsä
on hämmästyttävän rikas ja moni-ilmeinen.
Jo
muinaiset kreikkalaiset tiesivät, että ääni
on oikeastaan monta ääntä, ääni on kuin
patsas, äänellä on spektri. Tähän äänen
hyvin monimutkaiseen, hieman hankalasti kuvattavaan ja monenlaisen
rikkauden ohella hankaluuksiakin tuottavaan äänen spektriin
voidaan heijastella myös musiikin historian aikakausia, tyylejä
ja näkemyksiä.
Suuri
mullistus tapahtui 1700-luvun alussa Bachin aikaan, kun luonnollisesta
virityksestä siirryttiin tasavireiseen musiikkiin. Sen syntyaikojen
monumenttina soi kaksi kokoelmaa preludeita ja fuugia, Das Wohltemperierte
Klavier, kelpovireinen kosketinsoitin.
Juuri
äänipatsaan ominaisuuksista johtuen ääni käyttäytyy
ihan hyvin, kun sen perussäveltä, fundamenttia kunnioitetaan.
Yhden sävellajin puitteissa jokainen ääni, säveltaso,
on persoonallisuus joka viehättää juuri sellaisenaan.
Laulaja lauloi kyriensä, gambisti viritti gambansa ja cembalisti
cembalonsa ikäänkuin yhteen sävellajiin sopivaksi,
mukautti sen äänen spektriin.
Vaikeudet
alkoivat silloin, kun haluttiin uuteen sävellajiin. Piti virittää
uudestaan, sillä äänen spektrin suhteet eivät
istu hyvin kuin oman fundamenttinsa suhteisiin.
Sittenpä
päätettiin virittää hyvin. Sovittiin oktaavit
puhtaiksi, herzejä on tuplaten enemmän kuin oktaavia alempana
ja hieman väkivalloin väännettiin oktaavin kaksitoista
puoliaskelta juuri yhtä etäälle toisistaan. Tätä
järjestelmää kutsutaan tasavireiseksi.
Kertokoon
korvamme, millaisesta muutoksesta on kysymys. Kuunnellaampa ensin
tasavireiseksi väännetty äänipatsas. Ja sitten
luonnollinen äänipatsas. Kun ne kuullaan yhtä aikaa,
pidän eroa melko räikeänä.
Spketrimusiikin
säveltäjät yrittävät valottaa ja saattaa
tätä äänen hyvin mielenkiintoista spektriä
hieman helpommin kuultavaan muotoon. Värien leikki syntyy tämän
spektrin osaäänien välisistä suhteista. Toisia
vahvistetaan, toisia ei, äänipatsas kasvaa vähitellen,
tai nopeasti, äänipatsaan fundamenttia vaihdellaan, etsitään
yhteisiä osasäveliä jne. Tämä on tuottanut
myös uusia tapoja soittaa mikroaskelia, neljäosa- tai
kuudesosa-askelia, spektrin osasävelten mukaisesti. Tietokoneet
ja äänilaboratoriot ovat avanneet huimia mahdollisuuksia
äänen spektriä heijasteleviin ja myös muokkaaviin
leikkeihin.
Suomalaisista
säveltäjistä ainakin Kaija Saariaho, Jukka
Tiensuu sekä näytteemme avukseni muokannut nuori
Uljas Pulkkis, ovat sävyttäneet musiikkiaan ääneen
spektrejä tutkailemalla.
Tapani
Länsiö
Julkaistu
ensi kerran 14.12.2001; Radio Ylen Ykkösen musiikkiohjelmat
alkuun
|