"Minusta
tämän musiikin dodekafonia on aivan sivuseikka..."
Valistunut
kuulijamme tarkoittaa ilmeisesti sitä, että hänen
kuuntelukokemukselleen oli yhdentekevää, että nämä
Arnold Schönbergin Orkesterimuunnelmat (1926-28)
on dodekafoninen teos. Elämyksen kannalta paljon olennaisempia
asioita olivat teoksen orkestraaliset värit, moni-ilmeinen
tunnelma ja hieno dramaturgia.
Dodekafonia-sana
syntyi 1920-luvulla kuvaamaan erästä monista tavoista
järjestellä säveliä musiikiksi. Kun Arnold Schönberg
oli 1900-luvun alussa vieraantunut duuri- ja molliasteikon sävelien
ja näiden jännitteiden luomasta tavasta tehdä musiikkia,
hän kokeili monenlaista toisenlaista korvatakseen tämän
lähes puolen tuhatta vuotta vanhan tonaalisen järjestelmän.
Kesällä 1921 Schönbergin kerrotaan hehkuttaneen entiselle
oppilaalleen ja nykyiselle ystävälleen Josef Ruferille
: "Olen tehnyt keksinnön joka takaa saksalaiselle musiikille
valta-aseman seuraavaksi sadaksi vuodeksi."
Vaikka
Schönbergin valaistuminen ei juuri hetkauttanut mahteja suuntaan
tai toiseen, hänen ideansa on vaikuttanut paljon vuosisatamme
musiikkiin sekä käsityksiimme sävelistä ja niiden
mahdista. Tuota Schönbergille avautunutta kirkastusta kutsutaan
dodekafoniaksi, 12-säveljärjestelmäksi tai rivitekniikaksi.
Kun
oktaavi jaetaan puoliaskeliin, näitä askelia tulee 12.
Perinnemusiikin säveltäjillä ei ollut tapana ajatella
näitä kahtatoista säveltä vaan seitsemää,
jotka ovat toisistaan koko- tai puoliaskelen päässä
toisistaan. Koko- ja puoliaskelten sijoittuminen toisiinsa nähden
muokkaa asteikon ilmeen duuriksi tai molliksi. 1700-luvulta taaksepäin
asteikkoja, kirkkosävellajeja tai moodeja oli monin verroin
enemmän.
Schönbergin
dodekafoninen idea nojasi oktaavin kahteentoista säveleen siten,
että niistä muodostettu kahdentoista sävelen sarja
on ikään kuin suuri joukko mahdollisuuksia muodostaa melodioita
ja sointuja. Näiden melodioiden ja sointujen palautuminen kahdentoista
sävelen sarjaan eli riviin, takasi Schönbergin mielestä
kudokselle samanlaista eheyttä kuin tonaalisen musiikin jännitteet
kohti perussäveltä tai siitä poispäin.
Dodekafoniasta
ammentavan säveltäjän luonteesta riippuen, 12-sävelrivi
syntyy ja kirkastuu niiden musiikillisten ideoiden myötä,
joita hänen aivoituksissaan risteilee tai toisinpäin.
Säveltäjä alkaa tutkailla jotain 12-sävelriviä,
joka alkaa paljastaa ominaisuuksiaan, luonteensa piirteitä.
Jos rivi on kovin puoliaskelinen, musiikista tulee ilmeisen puoliaskelista
eli kromaattista. Jos rivissä on paljon vaikkapa kvinttejä,
myös musiikin väri on tämä.
Dodekafonisen
musiikin tekijä välttelee puhtaita duuri- ja mollikolmisointuja.
Näin menetellään ilmeisesti siksi, että on haluttu
luoda selkeä pesäero romantiikan ilmaisuun. Vastoin dodekafoniasta
liikkuvia harhakäsityksiä, ne eivät ole kiellettyjä;
eikä mikään mukaan ole musiikissa kiellettyä.
12-sävelmusiikki haastaa säveltäjää luomaan
hyviä teoksia ihan kuten duurit ja mollit haastoivat Mozartin
ja Beethovenin. Kun sanotaan, että teos on dodekafoninen,
sillä on varsin suhteellinen arvo tietona. Yhtä paljon
viisastumme, kun kuulemme että puu on vihreä, taulu on
tehty siveltimellä tai että runossa on säkeitä.
Bergin
Viulukonsertto (1935) on yksi niistä sadoista teoksista,
joka vastaa kaikille niille, jotka epäilevät dodekafonian
ilmaisuvoimaa. Dodekafoniasta on puhuttu enemmän puppua kuin
mitä yhden olympiadin aikana ehtii oikomaan. Se on matematiikka,
se ei ole luovaa, siihen pystyy kuka vain, maapallo on pannukakku,
kuu on emmental-juustoa.
Tapani
Länsiö
Julkaistu
ensi kerran 5.10.2001; Radio Ylen Ykkösen musiikkiohjelmat
alkuun
|