"Minusta
konkreettinen musiikki avaa korvia aivan uusille äänille..."
Valistunut
kuulijamme on juuri poistumassa konsertista, jonka päätteeksi
kuultiin Pierre Henryn ja Pierre Schaefferin teos
Symphonie pour un homme seul (1949-50). Teos on konkreettista
musiikkia.
Kaikenlainen
nauhamusiikkiin, konkreettiseen, elektroniseen, elektroakustiseen,
eloelektroniseen, sähköiseen, sonaariseen tai kaiutinmusiikkiin
- vain osan tästä terminologiasta mainitakseni - liittyvä
sanasto on melko sekavassa käytössä. Yhteistä
näille kaikille aloille lienee se, että sähkökatkoksen
aikana tämän alan taiteilijat ovat viulistia suuremmassa
pulassa.
Konkreettinen
musiikki on nauhamusiikkia ja tavallaan myös elektronimusiikkia,
mutta pientä eroa konkreettisen ja elektronisen välille
kannattaa luoda ainakin historian ja ideologian valossa, sekä
hieman myös painopisteitä tarkastelemalla. Konkreettisen
musiikin pioneerit 1950-luvun taitteen Ranskassa halusivat tehdä
teoksia sommittelemalla muotoja jo olemassa olevasta nauhamateriaalista
tai ympärillämme vaikuttavasta äänimaisemasta.
He eivät kuitenkaan sulkeneet pois erilaisin generaattorein
tuotettuja aalto aallolta askarreltuja ääneksiä,
kohinoita tai pulssipulputusta. Saksassa samoihin aikoihin elektronisen
musiikin pioneereilla painopiste tuntui olevan juuri näiden
äänigeneraattoreiden kehittelyssä, sulkematta pois
jo olemassa olevia ääniä.
Konkreettisen
musiikin saa tarvittaessa käsittää niinkin, että
ääninauhan materiaali on koostettu vain sellaisista äänistä,
joita ei ole äänigeneraattoreiden avulla tuotettu eikä
ääniä ole mitenkään manipuloitu. Puhdas
ja pelkistetty konkreettisen musiikin äänimaisema on kuin
valokuva, joka paljastaa ja valaisee ihmeitä ympärillämme;
ei siis digitaalisesti käsiteltynä tai lavastettuna kuten
luontokuvaajilla joskus on tapana.
Konkreettisen
musiikin tekijät halusivat kuulijan tunnistavan äänen
ja sen lähteen: juna tulee, ovi sulkeutuu, kukko kiekuu, kuorsausta.
Kun tuo ketju kuullaan, se luo yllättäviä assosiaatioita:
junan tultua ovi sulkeutuu, kukko kiekuu, joku vaan kuorsaa vaikka
on heräämisen aika. Nämä äänet voivat
avata korvat kuulemaan ihan arkisiksi luulluissa äänissä
paljon rikkaampia ulottuvuuksia kuin mihin olemme tottuneet: junan
etenemisen sykkeen ja monenlaisen kalkatuksen, oven kenties narahtavan
crescendon ja kolahtavan huippukohdan, kukonlaulun yllättävän
monet värit ja kuorsauksen rytmin tai lähes soittimelliset
ominaisuudet.
Françoise-Bernard
Mâchen teoksessa Korwar (1972) cembalolle ja
ääninauhalle seurustelevat monia klik-äänteitä
sisältävää xhosan kieltä puhuva henkilö,
jokin eläin, ilmeisesti lintu, myöhemmin myös possut
sekä cembalolla kommentoiva Jukka Tiensuu.
Tapani
Länsiö
Julkaistu
ensi kerran 2.11.2001; Radio Ylen Ykkösen musiikkiohjelmat
alkuun
|