"Minusta tämä musiikki oli avantgardea..."
Valistunut kuulijamme poistui juuri konsertista, jonka
päätteeksi kuultiin John Cagen teos 4’33".
...hänelle se oli avantgardea
Avantgarde tai kotoisasti aagee, juontaa sanana juurensa
ranskan sotilaskieleen. Avantgard-joukkojen tehtävänä
oli kulkea pääjoukkojen edellä ja valmistaa tietä
näille. Avant-garde voisi sana sanalta olla suomeksi vaikkapa
porttien edessä, avant gard. Suomeksi se kirjoitetaan yhdeksi
sanaksi, ilman väliviivaa.
Taiteisiin tuon sanan arvellaan pesiytyneen 1800-luvun
alkupuolella kun ranskalainen yhteiskuntafilosofi Claude Henri de
Saint Simon ehdotti taiteilijan tehtäväksi olla
ikään kuin avant garde; edelläkävijä, rohkea
tunnustelija, tien näyttäjä ja tekijä.
Sittemmin tuo sana on ruvennut tarkoittamaan kaikkea
sitä, mikä poikkeaa vallitsevista normeista.
Arnold Schönbergin ja hänen toverinsa Anton
Webernin luoma uusi musiikki 1910-luvulla ja siitä
eteenpäin oli kovin avantgardea, sillä he luopuivat
perinteisistä duuri- ja molliasteikoista, siten myös korvalle
tutuiksi tulleista melodioista ja kolmisoinnuista.
Sittemmin avantgardea ovat olleet 1950-luvun sarjallisuutta
esitellyt säveltäjä Karlheinz Stockhausen,
musiikillisen teatterin ja kenttämäisten sointien
esittelijä György Ligeti sekä etenkin, koko
musiikki-sanaa pahasti pöllyyttänyt ja pitkän tauon, 4’33’’,
säveltämisestä tutuksi tullut John Cage.
Avantgarde-sanalla on ollut ilmaisuvoimaa niin kauan kuin on
voitu määritellä se kaikki, tai edes se jokin, mihin se
on avant-gardistisessa suhteessa; kun on tiedetty mitä on portin
toisella puolella, apres-gard; tätä sanaa en ole tosin
kuullut käytettävän, mutta avant gard on portin toisella
puolen jotain toista, joka on normeiltaan hyväksyttyä ja
vakiintunutta.
Lienee myös ennen kaikkea luonnekysymys, onko avantgarde
jotain hyvää ja tavoiteltavaa vai huonoa ja paheksuttavaa.
Niille, jotka ovat vakiinnuttaneet ihanteensa ja makunsa, avantgarde on
usein konstailua, kikkailua, vanhojen hyvien arvojen polkemista.
Toisille taide ja musiikin tekeminen ovat nimenomaan ja vain
sitä että koetellaan noita vakiintuneiksi luultuja arvoja,
etsitään alati jotain uutta. Ei tyydytä vanhaan jonkun
jo löytämään vaan taide on jatkuvaa etsimistä,
kokeilemista ja etsimistä
Niinpä avant-garde korvataan joskus sanalla kokeileva
tai hienosti ulkomaalaisittain, experimentaalinen... tai sitten vain
moderni.
Ihanteet hyvästä ja huonosta ovat musiikin
historiassa seilanneet ristiin-rastiin. 1900-luku mullisti 1800-luvun
ihanteita ja koko musiikki-sanaa niin paljon että renessanssin,
barokin, klassismin tai romantiikan kaltaiseksi aikakaudeksi 1900-lukua
on vaikea mieltää. Tuota vaihetta kannattaakin ehkä
nimittää juuri vain 1900-luvun musiikiksi ja
määritellä sitä sen moni-ilmeisyydestä
käsin.
Tuo moni-ilmeisyys on kuitenkin johtanut siihen, että
avantgarde-sana on menettänyt ilmaisuvoimaansa. Ensin kävi
niin, että kolmisoinnun hylkiminen ja kovin kippura musiikki oli
avantgardea, mutta vähitellen siitä tuli joillekin ihanne ja
normi. Sitten joku oli kekkaavinaan että kolmisoinnun
pujauttaminen kudokseen osoittaakin näinä aikoina
erityistä rohkeutta ja nämä kolmisoinnut tekivät
musiikista avantgardea. 1900-luvun lopun musiikillinen ilmaisu
sirpaloitui siinä määrin, ettei kukaan oikeastaan
tiennyt missä portti on.
Avantgarde-sanalle onkin käynyt, kuten sanoille usein
käy: se on väsynyt. Ehdotankin että avantgarde-sana
päästetään lepäämään,
sillä se tuntuu lopen uupuneelta kaiken tämän
riepotuksen keskellä.
Avantgarde, hyvää yötä.
Tapani Länsiö
Julkaistu ensi kerran 21.9.2001; Radio Ylen Ykkösen
musiikkiohjelmat
alkuun
|