ÄÄNIMAISEMA,
ÄÄNI-INSTALLAATIOT
Äänimaisemateos
koostuu useimmiten laajoista ääniotoksista, joita ei edes
välttämättä muokata; äänimateriaalia
kenties vain tiivistetään tms. Tämä ajattelutapa
on rinnakkainen kuvataiteen ready made -ajattelulle, jossa taiteilija
valitsee valmiin esineen ja signeeraa sen taideteokseksi. Luc
Ferrarin teos Presque rien (1970) koostuu merenrannalta
nauhoitetuista äänistä. Alun perin puolentoista tunnin
mittaisen nauhoituksen hän on tiivistänyt 20 minuuttiin,
mutta leikkaamista lukuunottamatta äänet ovat alkuperäisessä
asussaan.
Äänimaisemataiteeseen
liittyy läheisesti ympäristötaiteen ideamaailma:
ääniteos sijoitetaan konserttisalin tai radiokuuntelun
sijasta eräänlaisena installaationa esimerkiksi taidenäyttelyyn,
pääkaupungin rautatieasemalle, ostoskeskukseen, puistoon
tms. ympäristöön, jolloin teoksen äänimaailma
ja konkreettinen ääniympäristö joutuvat odottamattomalla
tavalla vastakkain (Brian Eno: Music for Airports
1978).
Ääni-installaatiot
ovat teoksia ääni- ja kuvataiteen rajalta: installaatiot
koostuvat ääntä tuottavista esineistä, ja usein
elektronisten apukeinojen avulla toteutetut äänitapahtumat
liittyvät kiinteästi installaatioajattelun äänimaisemataiteen
tapaan. Installaatiot on voitu rakentaa siten, että ne reagoivat
kuulijan liikkeisiin, jolloin kuulijan toiminnalla on selvä
rooli teoksessa, mutta yhtä usein installaatiot on voitu suunnitella
toimimaan omia aikojaan riippumatta siitä, onko kuulijoita
vai ei. Ääni-installatiot ovat osa kokeellisen
musiikin ääretöntä kenttää
ja nykyään tietokone
on useimmalle installaatiotaiteilijalle välttämätön
apuväline.
Ääni-installaatio
on sukua mediataiteelle, jossa musiikki on osa monitaiteista - useimmiten
kyse on äänen, kuvan ja tekstin yhdistämisestä.
Mediataiteen uusin muoto on verkkotaide: musiikkia, joka on olemassa
vain verkossa.
Kuuntele
Luc
Ferrari: Presque rien (1970)
hp
alkuun
|