Karttasivulle

EKSPERIMENTA-
LISMIN LINJA


Adams
Aleatoriikka
Andriessen
Avantgarde
Cage
Cowell
Eksperimentalismi
Elektronimusiikki
Feldman
Futurismi
Glass
Hälyn estetiikka
Ives
Konkreettinen musiikki
Minimalismi
Modaalisuus
Notaatio
Partch
Polyrytmit
Populaarimusiikki-
taidemusiikki
Pärt
Reich
Sointiväri
Stockhausen
Tietokonemusiikki
Tonaalisuus
Varése
Äänimaisema

Karttasivulle

Haku

 
 

MORTON FELDMAN (amerikkalainen, 1926-1987)

Feldman kuului 1950-luvulla Cagen piiriin (New Yorkin "koulukunta"), ja hän laati tuolloin graafisia partituureja. Koko Feldmanin tuotanto koostuu lähes yksinomaan hyvin hiljaisista ja hauraista sävelistä ja soinnuista. 1970-luvulla hän palasi tarkkaan rytminotaatioon ja alkoi lähestyä omaleimaista myöhäistyyliään. Sitä luonnehtivat epäkerronnallinen, staattinen, unenomainen ajankäyttö (esim. yli neljä tuntia pitkä jousikvartetto!), hiljaisten pintojen vivahteet, sävel- ja rytmikuvioiden hellä muuntelu ja kontrastittomuudesta huolimatta täydellinen ennalta-arvaamattomuus.

Feldmanin yhteydet kuvataiteilijoihin olivat erityisen kiinteät, ja hän puhui musiikistaan usein kuvataiteen termein ("mittakaava", "ohut pensseli", "tasainen pinta"). Itämaisten mattojen symmetriset mutta yksityiskohdissaan mekaanisesta säännönmukaisuudesta poikkeavat kuviot olivat tärkeä innoituksen lähde (mm. Crippled Symmetry huiluille, kellopelille, vibrafonille, pianolle ja celestalle, 1983).

jn

  bn