MORTON
FELDMAN
(amerikkalainen,
1926-1987)
Feldman
kuului 1950-luvulla Cagen piiriin (New
Yorkin "koulukunta"), ja hän laati tuolloin
graafisia partituureja. Koko Feldmanin tuotanto koostuu lähes
yksinomaan hyvin hiljaisista ja hauraista sävelistä ja
soinnuista. 1970-luvulla hän palasi tarkkaan rytminotaatioon
ja alkoi lähestyä omaleimaista myöhäistyyliään.
Sitä luonnehtivat epäkerronnallinen, staattinen, unenomainen
ajankäyttö (esim. yli neljä tuntia pitkä jousikvartetto!),
hiljaisten pintojen vivahteet, sävel- ja rytmikuvioiden hellä
muuntelu ja kontrastittomuudesta huolimatta täydellinen ennalta-arvaamattomuus.
Feldmanin
yhteydet kuvataiteilijoihin olivat erityisen kiinteät, ja hän
puhui musiikistaan usein kuvataiteen termein ("mittakaava",
"ohut pensseli", "tasainen pinta"). Itämaisten
mattojen symmetriset mutta yksityiskohdissaan mekaanisesta säännönmukaisuudesta
poikkeavat kuviot olivat tärkeä innoituksen lähde
(mm. Crippled Symmetry huiluille, kellopelille, vibrafonille,
pianolle ja celestalle, 1983).
jn
|