MINIMALISMI
Minimalismi
on 1900-luvun jälkipuolella syntynyt niukka-aineksisuuteen
perustuva taidesuuntaus, jolla on omat ilmentymänsä kaikissa
taidelajeissa. Musiikissa minimalismi kukoisti erityisesti Yhdysvalloissa
1970-luvulla. Minimalistisen musiikin eli minimaalimusiikin keskeisin
alalaji on repetitiivinen musiikki eli toistomusiikki, joka perustuu
pienten sävelkuvioiden itsepintaiseen toistoon, vähittäiseen
muunteluun ja päällekkäinsommitteluun.
Minimalismin
lajit
Repetitiivinen
musiikki on syntynyt Yhdysvalloissa, ja sen tunnetuimmassa ja suosituimmassa
muodossa sävelrakenteet ovat tonaalisia tai modaalisia, yksinkertaisia
ja staattisia. Rytmiikka on konemaisesti tikittävää
tai "svengaavaa", voimakassykkeistä.
Repetitiivinen
musiikki koostuu yleensä vilkkaasta mutta paikallaanpysyvästä
säveltapetista, joka rohkaisee kuulijaa tekemään
omia hahmotuksiaan. Repetitiivisellä musiikilla on kuvataiteessa
omat vastineensa (optinen taide, Andy Warhol).
Nimenomaan
minimalistiselle kuvataiteelle tarjoaa kuitenkin analogian minimaalimusiikin
toinen haara, jossa teokset koostuvat yhdestä ainoasta tai
muutamasta harvasta äänitapahtumasta ja/tai jossa kartoitetaan
pitkien äänten tai äänipintojen pienoismaailmaa.
Tämän suuntauksen keskeinen säveltäjä on
minimalismin isänä pidetty La Monte Young (1935,
USA). Hänen keskeisin tuotantonsa perustuu luonnolliseen viritysjärjestelmään,
hyvin tarkkaan ja säästeliääseen intervallikieleen
sekä erittäin pitkiin säveliin (installaatiotöissä
jopa useita vuosia!).
In
C
Repetitiivisen
musiikin lähtölaukaus oli kalifornialaisen Terry
Rileyn (s. 1935) sävellys In C vapaavalintaiselle
kokoonpanolle (1964). Sen partituuri on 53 yksinkertaisen, diatonisen
sävelkuvion luettelo. Tasaisen pulssin säestäminä
muusikot käyvät järjestyksessä läpi kaikki
kuviot mutta jäävät kertaamaan kutakin haluamakseen
ajaksi. Tuloksena on vähän kerrassaan muuttuva, rytmisiltä
painotuksiltaan alati muuttuva kudos.
Reich
ja Glass
Tunnetuimmat
repetitiivisen musiikin säveltäjät ovat Steve
Reich (s. 1936) ja Philip Glass
(s. 1937). Kummankin minimalistinen tyyli ja tekniikka kypsyi heidän
omille yhtyeilleen säveltämässään musiikissa.
Reichin yhtyeen rungon muodostavat sävelkorkeudelliset lyömäsoittimet
(mallet-instrumentit), kun taas Glassin ensemblea hallitsevat sähkökosketinsoittimet
ja mikrofonivahvisteiset huilut ja saksofonit. Kumpikin oli ensin
tutkinut pelkistettyjä asteittaisia prosesseja 1960-luvun lopussa
pienemmissä puitteissa, Glass soolosoitinsävellyksissä
ja duoissa, Reich nauhateoksissa.
Reichin
perustekniikka on vaihesiirto, jossa toistuva kuvio soi kopionsa
kanssa yhtäaikaa hiukan eri tempossa niin, että kuviot
liukuvat unisonosta kaanoniin. Glassin additiivisissa prosesseissa
taas toistuva kuvio kasvaa vähitellen pituutta, kun siihen
lisätään uusia osasia. Vain Reichin ja Glassin varhaisteoksissa
nämä tapahtumat ovat pääsisältö; myöhemmin
ne yhdistyvät muihin tekniikoihin ja polyrytmisiin kudoksiin.
Staattisten yhden tilanteen kappaleiden sijasta Reich ja Glassin
alkoivat kirjoittaa harmonisesti ja soinnillisesti vaihtelevia sävellyksiä
1970-luvulta alkaen.
Minimalismin
myöhemmät vaiheet
Vaikka
ankarin minimalismi on harvinaistunut ja alkuperäisetkin minimalistit
ovat siitä etääntyneet, tyylillä on seuraajia
sekä uudella että vanhalla mantereella. Sitä 1980-luvulta
alkaen syntynyttä musiikkia, joka perustuu minimalismin tekniikoille
mutta jossa toisto ja prosessit eivät ole yhtä ilmeisiä,
on kutsuttu postminimalistiseksi.
Jotkut
eurooppalaiset säveltäjät ovat myös uustonaalisuuden
tai ns. uusyksinkertaisuuden myötä päätyneet
minimalismia lähellä olevaan tyyliin, tosinaan vailla
kosketuskohtia amerikkalaiseen musiikkiin (esim. virolainen Arvo
Pärt,
1935, Suomessa Erkki Salmenhaara, 1941-2002).
Jotkut eurooppalaiset kuten Louis Andriessen
(1939, Hollanti) ovat yhdistäneet minimalismin periaatteita
1900-luvun eurooppalaisen taidemusiikin dynaamiseen dramaturgiaan
ja jännitteisiin harmonioihin.
Minimalismi
on modernismin tavoin puristinen virtaus, joka ei siksi ole varsinaisesti
osa postmodernismia.
Kalifornialainen John Adams
(1947) on kuitenkin vienyt minimalismia postmoderniin suuntaan yhdistämällä
repetitiiviseen ainekseen romanttisia aineksia ja tyylisitaatteja
(1990-luvun alkaen syntyneen tuotannon perusteella Adamsia ei kuitenkaan
enää voi pitää minimalistina).
Minimalismi
ja eurooppalainen taidemusiikki
1900-luvun
taidemusiikin historiassa minimalismin paikka on kaksikasvoinen.
Toisaalta minimalismi on reaktio 1950-luvun ja 1960-luvun alun moderniin
musiikkiin, niin eurooppalaisen konstruktivismin älyllisyyteen
kuin amerikkalaisen sattumamusiikin ja happeningin anarkistisuuteen.
Toisaalta minimalismi voidaan ymmärtää myös
eurooppalaisen taidemusiikin kehityksen tuloksena. Sille luonteenomainen
nyt-hetken ja soivan pinnan korostaminen hierarkkisuuden ja tapahtumien
kertomuksenomaisen etenemisen kustannuksella ovat näet Cagen
estetiikan oleellisinta sisältöä, ja tällaisen
ajattelun siemenet ovat jo eurooppalaisessa modernismissa.
Myöhäisromantiikasta
kulki Wienin koulun kautta johdonmukainen tie 1950-luvun sarjallisuuteen,
joka puolestaan johti vailla alkua ja loppua oleviin muotorakenteisiin
(Stockhausenin
Momentform) ja tätä
kautta Cageen ja muuhun aikaolemukseltaan staattiseen musiikkiin.
Minimalismi
ja eri musiikinlajit
Minimalismilla
on tärkeitä kytkentöjä länsimaisen taidemusiikin
ulkopuolelle. Minimaalimusiikin ajankäyttö on enemmin
aasialaista kuin eurooppalaista, ja sen eräät satsitekniikat
ovat indonesialaista (vrt. Debussy)
tai afrikkalaista lainatavaraa. Toisaalta minimalismilla on yhteyksiä
jazziin, rock-musiikkiin
ja elektroniseen tanssimusiikkiin - onhan repetitiivinen
musiikki tyypillisesti tonaalista, rytminsykettä korostavaa
ja sähköisesti vahvistettuakin. Minimalismin keskeiset
periaatteet, staattisuus ja toisto, ovat kuitenkin aina esiintyneet
myös länsimaisessa taidemusiikissa; vasta minimalismi
on tuonut ne polttopisteeseen, "pääruokalajiksi", kuten
Steve Reich sanoo.
Kuuntele
Reich:
Music for 18 Musicians (1974)
Glass: Einstein on the Beach (1975)
Suomessa
Jarmo
Sermilä: Vinohrady (1992)
Pekka Jalkanen: Viron orja (1980)
Erkki Salmenhaara: Etude (1969)
jn
alkuun
|