POPULAARIMUSIIKKI
- TAIDEMUSIIKKI
1960-luku:
soundi
Popmusiikissa
alettiin kiinnostua äänitysstudion luovista käyttömahdollisuuksista
1960-luvun jälkipuolella. Viimeistään The Beatlesin
Sergeant Peppers Lonely Hearts Club Band -LP:n ilmestyttyä
1967 äänilevystä tuli konserttiesityksistä riippumaton
taiteellinen kokonaisuus. Studiotekniikka päällekkäin-
ja takaperinäänityksineen, efekti- ja muokkauslaitteineen
lähensivät popmusiikkia elektroniseen
ja konkreettiseen
musiikkiin.
Myös
ns. psykedeelisten tai progressiivisten rock-yhtyeiden konserteissa
kuultiin yhä pidempiä esityksiä sointitehoineen ja
venytettyine improvisaatioineen. Niinpä 1970-luvun alussa Karlheinz
Stockhausenilla
ja Pink Floyd -yhtyeellä saattoi olla osittain sama
yleisö.
Vaikka
popmusiikin keinovarat vapautuivat ja laajenivat 1960-luvun loppupuolella
ja 1970-luvun alussa, varsinaiseksi kosketuskohdaksi pop- ja taidemusiikin
välille jäi pitkään kiinnostus ääneen,
"soundiin".
1960-luvun
popkulttuurin henkilöitymä Andy Warhol kuvailee:
"[Kesä 1965] oli "Satisfaction" -kappaleen kesä
-- [The Rolling] Stones tulvi joka ovesta, ikkunasta, kopista ja
autosta. Oli jännittävää kuulla kuinka popmusiikki
oli niin mekaanista, että jokaisen laulun tunnisti nyt soundista
eikä melodiasta: tarkoitan, että "Satisfactionin"
tunnisti ennen kuin ensimmäisen sävelen ensimmäinen
murto-osa oli soinut loppuun." (Lähde)
1970-luku:
minimalismi
1970-luvun
tärkeintä amerikkalaista suuntausta, minimalismia,
edustava musiikki on tonaalisena tai modaalisena, toisteisena ja
korostetun pulssirytmisenä tehnyt mahdolliseksi varsinaisen
rajankäynnin rockin ja taidemusiikin välillä.
"Taiderock"
veljeili minimalismin kanssa jo ensi askeleitaan ottaessaan: sen
pioneeriyhtyeessä, Andy Warholin suojattiryhmässä
The Velvet Underground, soitti alttoviulisti John Cale,
tunnettujen minimalistien La Monte Youngin ja Terry Rileyn
entinen yhteistyökumppani.
Vaikka
toisto on Velvet Undergroundilla hypnoottisempaa kuin keskivertopopissa,
merkittävintä ovat kuitenkin sen suorastaan avantgardistisen
raaat sointikokeilut, suorasukaiset sanoitukset ja loppuun
saakka hiottu "hiomattoman estetiikka".
1970-luvulla
aloittaneiden saksalaisten syntetisaattoriyhtyeiden Tangerine
Dream ja Kraftwerk elektroninen ostinato-musiikki on
paljossa velkaa minimalisteille ja myöhempi elektroninen tanssimusiikki
puolestaan sille. 1980-luvulla kokeellista rockia - tai rokahtavaa
konserttimusiikkia - ovat edustaneet Yhdysvalloissa mm. konserttimusiikin
piiristä tullut Rhys Chatham ja punk-maailmasta noussut
Glenn Branca. Kumpikin on tutkinut hienoisia yläsäveltapahtumia
mitä meluisimmissa puitteissa.
Philip
Glass
Tunnetuin
minimalisti Philip Glass
nauttii lähes poptähden suosiota. Hänen 1980- ja
1990-luvun musiikkinsa on monesti popmusiikinomaista ainakin sointukuluissaan
ja tarttuvien melodia-aiheidensa toistossa. Vuonna 1993 valmistui
Low Symphony, David Bowien ja Brian Enon LP-levyyn
Low perustuva orkesterisävellys.
Glassilla
on oma yhtye, joka käyttää sähköistä
vahvistusta ja syntetisaattoreita. Glass on myös tehnyt yhteistyötä
rock-muusikoiden kanssa. Näistä tärkein on David
Byrne, joka taas on paitsi laulanut taiteellisesti kunnianhimoisessa
rock-yhtyeessä Talking Heads myös laajentanut ilmaisuaan
rockin ulkopuolelle ja tehnyt mm. musiikkia Glassin aisaparin, avantgarde-teatterintekijä
Robert Wilsonin produktioihin.
Postminimalismi
ja totalismi
Monet
nuoren polven amerikkalaissäveltäjät yhdistelevät
minimalismin ja rockin elementtejä muihin aineksiin niin, että
syntyy musiikkia, johon eivät sovi leimat minimaalimusiikki
tai rock. Michael Torke pippuroi tanssillisen kamariorkesterimusiikkinsa
funk-bassoilla. Scott Johnson taas luo toisteista konkreettista
musiikkia äänitysstudiossa puhenauhoitukset ja rock-soittimet
äänimateriaalinaan. John Zorn puolestaan tekee
kollaaseja äärimmäisen heterogeenisista musiikinlajeista
ja soittaa väkivaltaista, hälypitoista punk-jazzia.
New
Yorkissa 1980-luvun lopulla Bang on a Can -festivaalin ja
Bang on a Can All Stars -yhtyeen perustanut säveltäjäryhmä
on luonut postminimalistista tai "totalistista"
musiikkia, jossa akateemisen modernismin eli uptown-musiikin
mutkikkaat rakenteet yhdistyvät downtown-musiikin
rockmaiseen, fyysiseen ilmaisuun. Bang on a Can -säveltäjille
on tyypillistä repetitiivinen mutta särmikkään
dissonoiva ja mutkikkaiden polyrytmien
hallitsema musiikki. Bang on a Can -säveltäjiä ovat
Michael Gordon (s. 1956), Julia Wolfe (s. 1958) ja
David Lang (1957). Heidän esikuvansa on hollantilainen
Louis Andriessen,
Bang on a Can -festivaalin vakiovieras.
Andriessen
oppilaineen
Säveltäjä
Louis Andriessenin ja hänen perustamiensa yhtyeiden Hoketus
ja De Volhaarding innoituksesta Hollannissa kukoistaa suuntaus,
jossa Stravinsky- ja minimalismivaikutteet yhdistyvät rock-rytmeihin
tai -soundeihin (kumpaankin em. yhtyeeseen kuuluvat saksofonit,
pianot, lyömäsoittimet ja sähkökitarat ynnä
-bassot). Samaa suuntausta edustaa Andriessenin englantilainen oppilas,
"kauhukakara" Steve Martland, joka on taipuvainen
kulmikkaaseen rock-ilmaisuun.
Steve
Martland on tullut kuuluisaksi eurooppalaiseen konserttimusiikki-instituutioon
ja nykymusiikkiin kohdistuvasta vihaisesta kritiikistään.
Hän ei sävellä sinfoniaorkesterille, koska
- orkesterien
muusikot ja perinteinen orkesteriyleisö ovat niin konservatiivisia.
Yleisö on kyllä olemassa, mutta se ei ole kiinnostunut
sinfoniaorkestereista.
Hän
sanoo myös:
-
Schönberg oli tavattoman huono ja epämusikaalinen
säveltäjä.
-
Boulez'n opetuslasten on turha ruikuttaa nykymusiikin yleisön
vähäisyyttä. Glass on osoittanut, että nykymusiikki
ei ole koskaan ollut niin suosittua kuin nyt!
-
Suurin osa nykysäveltäjistä tekee musiikkia, jolla
ei ole mitään kosketuspintaa ihmisten todelliseen elämään.
Uraa tekevät säveltäjät ovat mitäänsanomattomia
ja varovat visusti ärsyttämästä mesenaattejaan.
He kutsuvat sävellyksiään tylsillä nimillä
kuten Landscapes, vaikka elämme urbaania aikaa.
Mutta
raja-aidat saattavat murtua Martlandinkin haukkumilta kohdin: islantilainen
poptähti Björk on esittänyt Schönbergin
Pierrot Lunairea ja Pierre Boulez on levyttänyt Frank
Zappan orkesteriteoksia! (Amerikkalainen Frank Zappa oli monipuolinen
ja kokeileva rockmuusikko, jonka tärkeä esikuva oli Edgar
Varèse.)
Elektroninen
tanssimusiikki: Goodbye to 20th Century
Länsimaisessa
populaarimusiikissa on 1900-luvulla ollut kaksi suurta murrosta,
paradigmanvaihdosta: 1950-luvulla rock syrjäytti jazzin ja
(1980-)1990-luvulla elektroninen tanssimusiikki rockin. Jazz ei
enää 1960-luvulla ollut tanssimusiikkia, eikä rock
ole 2000-luvulla hallitseva pop- ja tanssimusiikin muoto.
On
selvää, että elektroninen tanssimusiikki alkaa inspiroida
konserttimusiikin säveltäjiä. Sen suhde konserttimusiikkiin
on jo alunpitäen likeisempi kuin varhaisen jazzin tai rockin:
se on osa elektronimusiikin
historiaa; minimalistit
(Glass ja Reich) ovat vaikuttaneet siihen; sen kuuntelumusiikiksi
tarkoitetut ja kokeelliset muodot (ambient, "illbient",
"intelligent techno", hälytaide) ovat hämärtäneet
ja ylittäneet populaari- ja taidemusiikin rajan.
Mm.
Michael Gordon on ollut kiinnostunut uudesta tanssimusiikista
(Trance, 1994). Philip Glass on sovittanut orkesterille
englantilaisen teknoartistin Aphex Twinin (Richard D. James)
teoksen, ja DJ:t ovat tehneet uudelleentulkintoja eli remixejä
Steve Reichin
ja konkreettisen
musiikin pioneerin Pierre Henryn sävellyksistä.
Newyorkilainen DJ Spooky (Paul D. Miller) luo levysoittimet
instrumentteinaan kokeellisia ääni- ja musiikkikollaaseja
("illbient"), ja hän on työskennellyt myös
Iannis Xenakisin
elektronisten teosten parissa.
Mutta
myös rock-musiikin piirissä esiintyy yhä kokeellisia
ja taiteellisia ambitioita: vuonna 1999 suosittu amerikkalainen
rock-yhtye Sonic Youth julkaisi kahden CD:n kansion Goodbye
to 20th Century, joka sisältää tulkintoja mm.
John Cagen,
Christian Wolffin, James Tenneyn, Pauline Oliverosin
ja Steve Reichin teoksista.
Kuuntele
Louis
Andriessen: De Stijl (1985)
Björk: Homogenic (1997)
Suomessa
Eero
Hämeenniemi: Nada-yhtye
Juhani Nuorvala: Tiksu (1996-97)
Jukka Linkola
Kirmo Lintinen
jn
alkuun
|