JOHN
CAGE
(1912-1992)
Los
angeleslaisen keksijän poika John Cage lienee tunnetuin
1900-luvun musiikin kokeilija, joka varhaisista sävellyksistään
asti oli kiinnostunut hälyistä ja epätavallisista
äänilähteistä. Cage ei pelkästään
laajentanut musiikin äänimaailmaa, vaan ennen kaikkea
musiikillista ajattelua ja Cagen tapauksessa koko musiikin käsite
joutuu perusteellisen uudelleenarvioinnin kohteeksi.
Kirjeenvaihtoa:
Pierre
Boulez: Eikö säveltäminen ole vaikeaa USA:ssa,
kun joutuu olemaan niin kaukana tradition keskuksista?
John
Cage: Eikö säveltäminen ole vaikeaa Euroopassa,
kun joutuu olemaan niin lähellä tradition keskuksia?
Häly:
lyömäsoittimet ja preparoitu piano
Nuoren
John Cagen musiikillisiin aktiviteetteihin kuului mm. kokonaisen
lyömäsoitinorkesterin perustaminen Seattleen 1938, ja
myöhemmin San Fransiscossa hän järjesti säveltäjä
Lou Harrisonin kanssa sarjan lyömäsoitinkonsertteja.
Tältä ajalta on mm. teos First Construction in Metal
(1939). Sen soitinvalikoimaan kuuluu toistakymmentä erilaista
metallista lyömäsoitinta, kuten gongeja, tam-tam, kelloja
ym.
Pianon
äänimaailmaa hän laajensi preparoimalla sen sijoittamalla
kielten väleihin erilaisia esineitä, kuten puun tai kumin
palasia, ruuveja jne. Tällöin pianon sointiväri muuttuu
radikaalisti muistuttaen lähinnä eksoottisia lyömäsoittimia.
Sointiin vaikuttaa mm. esineiden pinnan laatu ja kielen kohta, johon
esine sijoitetaan. 1940-luvulla hän sävelsi musiikkia
lyömäsoittimille ja preparoidulle pianolle mm. Merce
Cunninghamin tanssiproduktioita varten.
Kaikkien
äänten tasa-arvoisuus
Cage
oli alati kiinnostunut uusista ja epätavallisista äänilähteistä.
Usein hän valitsi soittimikseen esineitä, jotka olivat
normaalikäytöltään mitä arkipäiväisimpiä.
1940-luvulla hän laajensi lyömäsoittimistoa erilaisilla
metalliesineillä, sävellyksissään Imaginary
Landscape No 1 - 5 (1939 - 52) hän käytti äänilähteinä
mm. radiovastaanottimia sekä levysoittimia. Teosten tapahtuma-luonnetta
korostaa 1950-luvulta alkaen se, että ne ilmoitetaan sävelletyn
esim. "pianistille" (ei pianolle) tai jopa vain "neljälle esittäjälle".
1960-luvulla
yhä useampi teos oli sarja toimintaohjeita, joita toteutettaessa
syntyvät äänet muodostivat sävellyksen - tai
oikeammin koko tapahtuma oli sävellys, "happening".
Muuan esitys teoksesta 0'00" (1962) sisälsi vihannesten
paloittelua, niiden jauhamisen sähköisessä mehumyllyssä
ja syntyneen mehun juomisen. Kaikki äänet vahvistettiin.
Cage
ei myöskään pitänyt tärkeänä
sitä, olivatko esityksen aikana kuullut äänet esiintyjien
aikaansaamia vai peräisin jostakin muualta: kaikki äänet
ovat yhtä kiinnostavia ja kauniita. (Vieraillessaan Viitasaaren
Musiikin aika -festivaalilla 1983 hän oli erittäin ihastunut
erään teoksensa esityksen aikana ohi ajaneen rekka-auton
aiheuttamaan hälyyn.)
Hiljaisuus
Paitsi
"kaikkien äänten tasa-arvoisuutta" hän
piti hiljaisuutta keskeisenä ja itsenäisenä musiikin
osana. Äärimmäinen ja tunnetuin esimerkki tästä
lienee "hiljainen kappale" 433" (1952),
jonka esityksessä pianisti ei soita ääntäkään,
vaan teos koostuu ympäristön äänistä. Monet
teokset sisältävät minuuttienkin mittaisia taukoja,
mikä antaa musiikille meditatiivisen luonteen. Branches
(1976) koostuu erimittaisista tauoista, jotka erotetaan toisistaan
erään meksikolaisen kaktuslajin piikeistä tai muista
kasvinosista saatavilla hiljaisilla äänillä.
Sävellykset
ovat myös pitkiä - tunnin mittaiset teokset eivät
ole poikkeus hänen tuotannossaan. Jousikvartetto (1989)
koostuu yhdestä n. 45 minuutin mittaisesta hitaasti muuttuvasta
äärimmäisen hiljaisesta soinnusta.
Luvut
ja sattuma
Rytmiikaltaan
Cagen varhaisteokset perustuvat erilaisiin lukusarjoista johdettuihin
rytmikuvioihin. Esim. Music for Marcel Duchamp (1947) pohjautuu
lukuun 11: 11 yksikön mittainen rytmikuvio 2+1+1+3+1+2+1 toistuu
11 kertaa. Cage haki vaikutteita myös idän kulttuurien
musiikeista, mikä havaitaan erityisesti sointivärien ja
rytmin käsittelyssä sekä muotorakenteissa.
Kiinnostuttuaan
1950-luvulla zen-filosofiasta hän sovelsi ikivanhaa kiinalaista
I Ching -arpamenetelmää, joka samoista lähtökohdista
tuottaa yhä uudenlaisia tuloksia. Näin saman teoksen jokainen
esitys on erilainen - vieläpä esittäjästä
riippumattomalla tavalla. Music of Chances for piano (1951)
on ensimmäinen I Chingin avulla sävelletty teos,
jossa arpa määrää kestot, säveltasot ja
soittotavat.
Eliminoidakseen
teoksistaan henkilökohtaiset tottumuksensa Cage etsi sävellysmenetelmiä,
joissa säveltäjän omat valinnat olivat minimoidut:
tähän hän pääsi käyttämällä
erilaisia sattumaoperaatioita, kuten noppaa tai edellä mainittua
I Chingiä, tai valitsemalla sävellyksen pohjaksi
alun perin ei-musiikillista informaatiota. Etudes Australes
(1974-75) on pianonuoteiksi muunnettu eteläisen pallonpuoliskon
tähtikartta, teoksen Music for Marcel Duchamp partituurin
muodostaa piirros taiteilija Marcel Duchampin profiilista.
Monissa
Cagen teoksissa esittäjän valinnoilla on suuri merkitys,
ja varsinkin 1950-60 -lukujen tuotannossa avoin
muoto on hyvin keskeinen käsite. Teoksessa
Imaginary Landscape No. 4 (1951) kahdelletoista radiovastaanottimelle
lopputulos on myös esittäjien ulottumattomissa: esittäjät
virittävät vastaanottimia eri taajuuksille partituurin
ohjeiden mukaan, ja lopputulos riippuu luonnollisesti siitä,
mitä ohjelmaa ko. taajuudella lähetetään - jos
lähetetään.
Cage
oli keskeinen hahmo 1950-60 -luvuilla New
Yorkin taide-elämän avantgardistisinta siipeä
edustaneessa monitaiteisessa fluxus-liikkeessä.
Musiikki?
Omien
sanojensa mukaan Cage ei halunnut säveltää teoksia,
joissa on "alku, keskikohta ja loppu" vaan hänen
tavoitteensa oli tehdä säveltäjä ja valmiiksi
sävelletty musiikki tarpeettomiksi avaamalla ihmisten korvat
koko ajan läsnäoleville ympäristön äänille,
jotka "ovat aina uusia ja paljon kauniimpia kuin varta vasten
tuotetut äänet".
Niinpä
Cagen musiikki ei noudata perinteistä länsimaista muotoajattelua,
jonka mukaan sävellyksen tapahtumat etenevät klassisen
draaman kaltaisesti: asiat ja tilanteet esitellään, minkä
jälkeen ne asettuvat erilaisiin asetelmiin synnyttäen
jännitteitä ja konflikteja, jotka purkautuvat teoksen
loppuun mennessä. Päinvastoin useat Cagen sävellykset
ovat luonteeltaan hyvin staattisia ja tapahtumat seuraavat toisiaan
ennustamattomasti. Musiikki ei "etene" tai "johda" minnekään,
se vain "on".
"Haluan
tehdä musiikillisia kompositioita, jotka ovat mahdollisimman
vapaita henkilökohtaisesta mausta, muistista ja taiteen perinteistä."
Kuuntele
Cage:
Second Construction in Metal (1940)
Imaginary
Landscapes No 4 (1952)
hp
alkuun
|