CHARLES
IVES
(1874-1954
New England, Yhdysvallat)
Ivesin,
"amerikkalaisen musiikin isän", musiikkia esitettiin
hänen elinaikanaan hyvin vähän. Niinpä hän
saattoi täyttää pöytälaatikkonsa villeillä
musiikillisilla utopioilla. Toisaalta hänellä ei ollut
muusikoiden kanssa kontaktia, jonka ansiosta hän olisi voinut
kirjoittaa omalaatuisen musiikkinsa teknisesti käytännöllisemmin.
Elantonsa
Ives sai vakuutusalalta.
Ivesin
sävellystuotannossa esiintyy "ennen aikojaan" useita 1900-luvun
musiikin keskeisiä ilmiöitä ja tekniikoita, tärkeimpinä
sitaatti ja kollaasi. Ivesin
radikaalista ja kokeilevasta asenteesta ovat todisteena mm. seuraavat
tyylipiirteet:
Rohkea
soinnunkäyttö ja sävelvalinta romanttisen varhaistuotannon
kromaattisista oikuista kypsän kauden paikoittaiseen atonaalisuuteen
asti.
Sitaatit:
sijoittamalla sävellyksiinsä runsaasti lainauksia
niin eurooppalaisesta taidemusiikista (esim. Beethovenin 5. sinfonian
alkutahdit Concorde-sonaatissa) kuin amerikkalaisesta kansanmusiikistakin
Ives ennakoi postmodernia
musiikkia.
Amerikkalaisen
kansanomaisen hengellisen musiikin tai populaarimusiikin hyödyntäminen:
yksinkertainen herätyslaulu saattaa olla osana muuta sävelkudosta
tai saada omalaatuisen, modernin soinnutuksen.
Kollaasit:
Tämä päällekkäinliimauksen tekniikka,
juuri sitaatteihin yhdistyneenä, on puoli vuosikymmentä
myöhemmän postmodernin musiikin tunnuksia. Ivesin tiheiden
musiikkikasaumien taustalla on ohjelmallinen pyrkimys kuvata ääniympäristöjä,
esimerkiksi pikkukaupunkia juhlapäivänä, kun useiden
soittokuntien ilakointi sekoittuu yhteen.
Useiden
musiikkien päällekkäisyys johtaa polyrytmiikkaan
ja polytonaalisuuteen.
Aleatorisia
piirteitä esiintyy joissakin Ivesin sävellyksissä.
Esimerkiksi kaksi päällekkäistä tempoa teoksessa
The Unanswered Question tuovat yhteissoittoon sattumanvaraisuutta.
Mikrointervallit:
Ives on säveltänyt kappaleita kahdelle toisistaan neljäsosa-askeleen
päähän viritetylle pianolle.
Teoksia
5 sinfoniaa
(I 1898, II 1902, III 1911, IV 1916, Holidays-sinfonia
1913)
Central Park in the Dark (1906)
The Unanswered Question (1906)
Concord-sonaatti pianolle (1915)
jn
alkuun
|