FUTURISMI
Italiassa
1910-20 -luvuilla vaikuttanut esteettinen suuntaus, joka ihannoi
koneiden, mekaniikan, vauhdin, hälyn ja liikkeen hallitsemaa
uutta urbaania maailmaa. Futurismi ilmeni useilla taiteen aloilla,
musiikin lisäksi kuvataiteissa, teatterissa, arkkitehtuurissa
ja kirjallisuudessa, jopa keittotaidossa: 1920-luvulla Milanossa
järjestettiin futuristisia illallisia, jossa tarjoiltiin mielikuvituksellisen
näköisiä ja -värisiä ruokia.
Kannattajilleen
futurismi oli elämäntapa, uusi taide- ja ihmiskäsitys,
eikä vain joukko esteettisiä mielipiteitä. Futuristien
vauhdin ja voiman ideologiaan kuului myös väkivallan ihannointi,
ja he tervehtivät alkanutta I maailmansotaa "suurena puhdistuksena,
jossa vanha maailma väistyisi uuden tieltä." Sodan
aikana ja sen jälkeen monet liikkeen kannattajat kylläkin
luopuivat väkivallan ihannoinnista.
Futuristiliikkeen
kantavia voimia olivat 1909 Futuristisella manifestillaan
suuntauksen alulle pannut monitaiteilija Francesco Tommaso
Marinetti sekä mm. säveltäjä-taidemaalari
Luigi Russolo ja säveltäjä Francesco Balilla
Pratella. Italian futuristeilla oli kiinteät yhteydet Pariisin
taiteilijapiireihin: etenkin kubistien ja surrealistien ajatukset
ja teoriat saivat vastakaikua futuristien taholla ja päinvastoin.
Vuosisadan alun huomattavimmat italialaiset säveltäjät,
ulkomailla asuneet Ferruccio Busoni ja Alfredo Casella,
osoittivat kiinnostusta futurismiin, mutteivät koskaan kuuluneet
liikkeeseen.
Russolo
julkaisi 1913 oman manifestinsa, jossa hän julisti hälyn
musiikin keskeiseksi elementiksi. Koska perinteiset soittimet eivät
futuristien tarpeisiin soveltuneet, Luigi Russolo rakensi joukon
soittimia (intonarumori, russolofoni, rumorarmonio), jotka
tuottivat erityyppisiä hälyjä. Soittimet esiteltiin
yleisölle ensi kerran Modenassa 1913, ja 1920-luvulla futuristisia
konsertteja myös Pariisissakin.
Futuristinen
hälytaide ei ollut "melumusiikkia", sillä useiden soittimien
äänet olivat suhteellisen hiljaisia. Futuristisen musiikin
esitykset sisälsivät myös teatterillisia aspekteja
jo pelkästään sen vuoksi, että useiden mekaanisten
hälysoittimien käsittely samanaikaisesti on väistämättä
myös näyttämöllistä toimintaa. Lisäksi
joillakin sävellyksillä oli selvästi kertovia nimiä,
ja monet teokset jäljittelivät urbaanin todellisuuden
tapahtumia.
Alkuperäiset
soittimet ja suurin osa musiikkiin liittyvästä aineistosta
tuhoutui II maailmansodan aikana. Osa soittimistosta on pystytty
kuitenkin rekonstruoimaan säilyneiden dokumenttien perusteella,
ja futuristien teoksia on jälleen esitetty 1980-luvun lopulta
alkaen.
Futuristien
musiikki on jäänyt vailla paikkaa 1900-luvun musiikin
kantaohjelmistossa, mutta sitä kauaskantoisempia olivat heidän
musiikkia koskevat ajatuksensa, jotka tunnetaan hälyn estetiikkana.
Hälystä musiikin peruselementtinä ovat olleet kiinnostuneet
mm. Edgar
Varèse, John
Cage ja muut eksperimentalistit
sekä konkreettisen
musiikin säveltäjät.
hp
alkuun
|