STEVE REICH
(USA,
s. 1936)
Steve
Reich on repetitiivisen musiikin säveltäjistä tärkein.
Reichin sävellykset muodostavat johdonmukaisesti kehittyvän
tuotannon, jossa sinänsä suppea
määrä tekniikoita muuttaa muotoaan teoksesta toiseen.
Varhaisteosten puhtaasta minimalismista
Reich on vähitellen päätynyt 1990- ja 2000-luvun
multimediateosten moniaineksiseen ilmaisuun.
Prosessit
ja tekniikat
Reichin
varhaistuotannon perustekniikka on toistokuvioiden vaihesiirto (phase
shifting): kuvio ja sen kopio soivat ensin tarkalleen päällekkäin
ja ajautuvat sitten vähitellen erilleen, ja syntyy eräänlainen
kaleidoskooppivaikutelma. Aluksi Reich toteutti vaihesiirron puheäänitteillä
ja nauhureilla (Come Out, 1966), myöhemmin akustisilla
instrumenteilla.
Muita
Reichin tekniikoita, joilla hän on käsitellyt toisteisia
tekstuurejaan,
ovat kaanon, augmentaatio (kestojen venyttäminen) ja polyrytmiikka.
Esseessään
Music as a Gradual Process (1968) Reich kuvasi musiikin,
joka perustuu selvästi havaittaville, asteittaisille tapahtumille.
1960-luvun lopun ja 1970-luvun alun teokset perustuivat tällaisille
prosesseille. Esimerkiksi sävellyksessä Clapping
Music (1972) kaksi esittäjää taputtaa rytmikuviota
aluksi unisonossa, sitten toinen siirtyy yhden nuotin edelle, joidenkin
kertauksien jälkeen taas yhden nuotin edelle jne., kunnes kaikki
kaanonasetelmat on käyty läpi. Sävellyksen Four
Organs (1971) ainoana sisältönä on yhden toistuvan
soinnun valtaisa mutta hyvin vähittäinen piteneminen.
Musiikkia
suurelle yhtyeelle
Varhaisteoksissa
pitäydyttiin aina samassa suppeassa sävelvalikoimassa
koko teoksen ajan, ja soitinkokoonpanot olivat yksivärisiä.
Mutta jo teoksen Music for Mallet Instruments, Voices
and Organ (1973) sävelikkö ja tahtilaji vaihtuvat
kolmesti. Sen yleisilmeen sanelee soitinnus, joka yhdistää
sähköurkujen, naisäänten ja vibrafonin täyteläisen
sekoitevärin kellopelien ja marimbojen kimmeltävään
kudelmaan. Tekstuuri koostuu kahdesta kerroksesta, kapulasoitinten
nopeakuvioisesta kaanonista ja vuorottelevista, hitaammista taustasoinnuista
(urut ym.).
Reichin
ensemble (Steve Reich and Musicians) kasvoi vielä tästä.
Vajaan tunnin mittainen Music for Eighteen Musicians (1976)
laajentaa palettia pianoilla, klarineteilla, viululla ja sellolla.
Monien Reichin vastaisten teosten tavoin tämä sävellys
pohjaa sointusarjaan, joka kuullaan alussa ja lopussa sykkivänä
koraalina. Näissä ja vastaisissa teoksissa Reich on uhrannut
prosessien helpon seurattavuuden monikerroksisten ja subjektiivisten
ratkaisujen hyväksi: ankara minimalismi on jäänyt
taakse.
Teksti
ja näyttämö
Melodian
osuus on Reichin musiikissa kasvanut sävellyksestä Music
for 18 Musicians alkaen. Vuonna 1981 syntyneessä sävellyksessä
Tehillim on hepreankielinen psalmiteksti, jonka rytmiä
musiikki vaihtuvin tahtilajein myötäilee.
Kuorolle
ja orkesterille sävelletyssä laajassa teoksessa The
Desert Music (1983, William Carlos Williamsin tekstiin)
aiempien teosten diatoninen harmonia on vaihtunut paljon kromaattisemmaksi,
jazz-vaikutteisten lisäsävelsointujen hallitsemaksi soinnutukseksi.
Vuodesta
1988 (Different Trains) alkaen Reich on palannut varhaisten
nauhateostensa materiaaliin, puheeseen, yhdistäen sen nyt soitinmusiikkiin
antamalla instrumenttien jäljitellä puheen sävelkulkuja.
Yhdessä
puolisonsa, taiteilija Beryl Korotn kanssa luomissaan
näyttämöteoksissa (The Cave, 1992, Three
Tales, 2001) laulu- ja soitinmusiikkiin on liitetty paitsi puheäänitteet
myös useille kankaille heijastettavat videokuvat. Tekstiä
käyttäessään Reichia on tarttunut yhteiskunnallisiin
ja uskonnollisiin aiheisiin.
Teoksia
(mainittujen lisäksi):
Drumming
1971
Oktetto 1979
Triple Quartet 1999
Kuuntele
Piano
Phase (1967)
Music for 18 Musicians (1974)
jn
alkuun
|