JOHN
ADAMS
(1947,
USA)
Kalifornialaisesta
John Adamsista on 1900-luvun lopulla tullut maailman menestyneimpiä
ja merkittävimpiä orkesteri- ja oopperasäveltäjiä.
Hänen musiikkinsa lähtökohta on ollut minimalismi,
mutta 1980-luvulta alkaen hän on lähestynyt postmodernismia
ja uusromantiikkaa.
Jo
varhaisteosten (Phrygian Gates pianolle, 1977; Shaker
Loops jousiseptetille, 1978 ) musiikki on varsinaista repetitiivistä
musiikkia (Reich, Glass) vaihtelevampaa ja runsasaineksisempaa;
sävellysten kokonaiskaarrokset ovat arkkitehtonisempia, suuntautuneempia.
Näissä sävellyksissä Adams asettelee päällekkäin
eripituisia, tasasykkeisiä toistokuvioita ja vaihtelee tonaalista
tai modaalista harmoniaa joko hyvin vähittäisesti tai
päinvastoin äkillisin leikkauksin.
1980-luvun
sävellyksissä (Harmonielehre orkesterille, 1985;
ooppera Nixon in China, 1987) toisteinen pulssimusiikki saa
oheensa pitkälinjaista melodiaa ja kromaattista, 1990-luvulla
paikoin hyvinkin pitkälle työstettyä harmoniaa (Viulukonsertto,
1994).
Romanttisten
tai ekspressiivisten ainesten ohella Adamsin musiikki sisältää
populaarivaikutteita ja -viittauksia (Chairman Dances orkesterille,
1987; laulunäytelmä I Was Looking at the Ceiling and
Then I Saw the Sky, 1995).
Teoksia
(mainittujen lisäksi):
ooppera
The Death of Klinghoffer (1991), oratorio El Niño
(2000); Naive and Sentimental Music (orkesterille, 1997-98)
Kuuntele
Nixon
in China (1987)
Naive and Sentimental Music (1999)
jn
alkuun
|