EKSPERIMENTALISMI
Kokeellisuus
Eksperimentaalinen
eli kokeellinen musiikki perustuu sellaisiin
uusiin ideoihin tai tekniikoihin, jotka selvästi poikkeavat
eurooppalaisen taidemusiikin perinteestä. Esimerkiksi kokonaan
uusien äänien tai äänilähteiden käyttö
ja musiikki- tai teoskäsitteen radikaali laajentaminen tai
kyseenalaistaminen ovat esimerkkejä eksperimentalismista.
John
Cage
edustaa äärimmäistä kantaa: hänen mielestään
kokeellista on sellainen musiikki, jota luotaessa
lopputulos ei ole ennalta tiedettävissä. Cagen sattumaan
perustuvat sävellysmetodit ovatkin juuri tässä mielessä
kokeellisia.
Amerikkalainen
eksperimentalismi
Yhdysvaltojen
taidemusiikin keskeisin anti on ollut sellaisissa säveltäjissä,
jotka ovat railakkaasti irtautuneet eurooppalaisen musiikin vuosisataisesta
perinteestä ja luoneet kukin oman, hyvin omaperäisen musiikkinsa.
On puhuttu Yhdysvaltain musiikin "eksperimentalismin traditiosta".
Vaikka tämä nimitys musiikkitieteilijä Harry Halbreichin
mielestä on yhtä epäjohdonmukainen kuin "edistykselliset
maltilliset", amerikkalaiset individualistit muodostavat merkittävän,
musiikkifilosofiselta asennoitumiseltaan ainakin jossakin määrin
yhtenäisen ryhmän.
Philip
Glass sanoo: "Tällainen riippumattomuuden traditio
on Amerikassa hyvin vahva. Siihen kuuluvat
Ives,
Ruggles, Cage,
Partch,
Moondog - kaikki nämä kummat tyypit."
Muita
amerikkalaisia eksperimentalisteja ovat Edgar Varèse,
Henry Cowell
ja Morton Feldman.
jn
alkuun
|