EDGAR
VARÈSE
(1883 - 1965)
Ranskalaissyntyinen
amerikkalaistunut säveltäjä (USA:n kansalaisuus 1927).
Varèse
oli kokeilija, joka oli kiinnostunut sointivärin mahdollisuuksista,
etenkin hälyistä. Eräs hänen tavaramerkkinsä
on orkesterin lyömäsoittimistoon liitetty hälytyssireeni.
Varèsen ideat olivat sukua eurooppalaisten futuristien hälyn
estetiikalle, mutta kiinteämmin Varèse liittyy amerikkalaisiin
eksperimentalisteihin.
Urbaaneja
värejä
Varèse
nosti musiikissaan hälyn
ja siten sointivärin
tasavertaiseksi elementiksi sävelkorkeuden rinnalle, mikä
orkesterikappaleissa näkyy lyömäsoittimiston laajentamisena
sekä instrumenttien perinteisestä poikkeavien mahdollisuuksien
käyttämisenä. Hälyn käyttöä musiikin
aineksena hän tutki perusteellisesti mm. teoksessa Ionisation
13:lle lyömäsoittajalle. Orkesterin äänimaailmaa
hän laajensi myös sähkösoittimin: teoksen Equatorial
(1934) kokoonpanoon kuului myös kaksi Theremin-soitinta.
Organisoitu
ääni
Varèsella
oli miltei kahdenkymmenen vuoden luova tauko: sävellystyöhön
hän palasi vuoden 1936 jälkeen vasta 1950-luvun alkupuolella,
kun elektronimusiikin
kehitys antoi hänelle mahdollisuuden toteuttaa ideoitaan musiikista
liikkuvina äänimassoina, "organisoituna äänenä",
kuten hän musiikin määritteli. Myöhäiskaudella
syntyivät mm. Déserts (1954) orkesterille ja
ääninauhalle sekä nauhateos Poème électronique
(1958).
Teoksia
(tekstissä mainittujen lisäksi)
Ameriques
(1918-21) orkesterille
Hyperprism (1922-23)
Octandre (1923) puhaltimille ja kontrabassolle
Intégrales (1924-25) puhaltimille ja lyömäsoittimille
Arcana (1927)
Density 21,5 (1936) soolohuilulle
Kuuntele
Ionisation
(1931)
Arcana (1927)
jn
alkuun
|