HARRY
PARTCH
(1901-1974)
Harry
Partch oli todellinen individualisti, kulkurina ja erakkona suorastaan
yhteiskunnan ulkopuolinen. Hän oli koko länsimaisen taidemusiikkiperinteen
ankara kriitikko. Hän kehitti aivan oman musiikkimaailmansa
itse suunnittelemine viritysjärjestelmineen ja itse rakentamine
soittimineen. Partchin instrumenteissa ovat kiehtovia paitsi sointi
myös ulkonäkö ja nimet (esim. "Pilvikammiomaljat",
"Sotasaaliit", "Timanttimarimba" ja "Marimba
eroica").
Jakaessaan
oktaavin 43 osaan ja hyödyntäessään luonnonpuhtaita
intervalleja (myös duurimollijärjestelmässä
esiintymättömät värähdyssuhteet 7 ja 11)
Partch loi pohjan sille amerikkalaisen taidemusiikin elinvoimaiselle
haaralle, joka perustuu vakiintuneesta poikkeaviin viritysjärjestelmiin
ja mikrointervalleihin.
Partchin
musiikin oudot sävelasteikot, eksoottiset sointivärit
ja suggestiivisesti toistuvat rytmit tuovat mieleen monet ulkoeurooppalaiset
musiikkikulttuurit. Partch pyrki näiden sekä antiikin
Kreikan innoittamana liittämään tekstin, teatterin
ja tanssin elimelliseksi kokonaisuudeksi (corporeal music).
jn
|