Eksperimentalismin
linja
1900-luvun
taiteessa on esiintynyt lukemattomia ääri-ilmiöitä
ja ismejä, joissa on kumouksellisella tavalla irtauduttu perinteestä
tai pyritty jopa luomaan kokonaan uudenlainen taiteenlaji (futurismi,
dadaismi, äännerunous jne.).
Musiikissa
on ollut omat ääri-ilmiönsä, "porvareita
ärsyttämään" syntyneet tempauksensa (esim.
fluxus),
mutta myös vakavat, tavallisesta konserttielämästä
etäällä olevat kokeilijansa ja äärimmäisyysajattelijansa
(esim. Cage
ja Partch).
Erityisesti Yhdysvalloissa näillä individeillä on
ollut suuri merkitys.
Eksperimentalismissa
keskeistä on radikaali suhde eurooppalaisen taidemusiikin perinteeseen:
joko pyritään suorastaan kapinoimaan sitä vastaan
tai hylkäämään se, tai sitten ammennetaan muista
perinteistä. Esimerkiksi alkuvaiheessaan minimalismi
oli eksperimentaalinen suuntaus: sen ideat olivat radikaaleja ja
tekniikat "keksittyjä", se hylkäsi eurooppalaisen
ja amerikkalaisen modernismin perinnön ja suuntasi katseensa
afrikkalaiseen ja balilaiseen musiikkiin.
jn
|