Karttasivulle

EKSPERIMENTA-
LISMIN LINJA


Adams
Aleatoriikka
Andriessen
Avantgarde
Cage
Cowell
Eksperimentalismi
Elektronimusiikki
Feldman
Futurismi
Glass
Hälyn estetiikka
Ives
Konkreettinen musiikki
Minimalismi
Modaalisuus
Notaatio
Partch
Polyrytmit
Populaarimusiikki-
taidemusiikki
Pärt
Reich
Sointiväri
Stockhausen
Tietokonemusiikki
Tonaalisuus
Varése
Äänimaisema

Karttasivulle

Haku

 
 

ARVO PÄRT

(s. 1935), virolainen säveltäjä, asunut Berliinissä vuodesta 1981

Varhaistuotannossaan 1960-luvun alussa Pärt liikkui sarjallisuuden ja aleatoriikan alueilla, mutta sanoo löytäneensä oman tyylinsä vasta usean hiljaisen vuoden jälkeen 1970-luvulla. Tämä uusi sävelkieli on staattisen modaalista, ja sillä on vahvat yhteydet renessanssiajan polyfoniaan sekä gregoriaaniseen ja ortodoksiseen kirkkolauluun.

Teokset ovat usein pitkiä, meditaationomaisia, ja niillä on uskonnollinen sisältö. Esityskokoonpanoihin kuuluvat useimmiten ihmisääni, jouset ja urut; tunnusomaista on myös kellojen käyttö. Pärt rakentaa monet tämän ’tintinnabuli-tyylin’ (tintinnabuli = kelloinhelke) teoksensa keskiajan cantus firmus -tekniikkaa muistuttavalla tavalla päämelodian varaan, niin että muut äänet liikkuvat kolmisoinnun sävelillä.

Pärtin sukulaissieluja, ’mystisiä’ tai ’hengellisiä’ minimalisteja, ovat puolalainen Henryk Gorecki (1933) ja englantilainen John Tavener (1944), jotka Pärtin lailla ovat kääntyneet’ eurooppalaisesta avantgardesta sakraaliin yksinkertaisuuteen.

Kuuntele

Tabula rasa (1977)
Cantus in memoriam Benjamin Britten (1977)

jn

alkuun

 

  bn