ATONAALISUUS
"Vuoden 1911 tienoilla sävelsin Bagatellit
jousikvartetille (op. 9), kaikki hyvin lyhyitä kappaleita,
ne kestivät yhteensä ehkä pari minuuttia. Kenties
ne olivat lyhyimpiä siihen asti tehtyjä sävellyksiä.
Säveltäessäni minulla oli tunne, että kun kaikki
kaksitoista säveltä on soitettu, kappale on päättynyt.
... Luonnoskirjaani kirjoitin kromaattisen asteikon ja pyyhin nuotit
yksi kerrallaan yli sitä mukaa, kun ne oli käytetty. Miksikö?
Koska olin vakuuttunut siitä, että kun sävel on käytetty,
sitä ei tarvita enää. ... Sisäinen korvani vakuutti,
etten ollut hullu. ... Itse asiassa: syntyi lainalaisuus; ennenkuin
kaikki kaksitoista säveltä ovat esiintyneet, yhtäkään
niistä ei käytetä uudelleen. "
(Lähde)
Atonaalisuus on yleisnimitys sävellajittomalle musiikille, jossa
kaikki kromaattisen asteikon 12 säveltä esiintyvät
tasaveroisina (a-tonaalinen: ei-tonaalinen, tonaalisuuden vastainen).
Atonaalinen-nimitystä käytettiin aluksi pilkallisessa
merkityksessä saksalaista myöhäisromantiikkaa 1910-luvulla
seuranneen ekspressionismikauden "epämusiikista", jossa sävellajeista
oli luovuttu, ja jonka sointikuva oli riitasointisen jännitteinen,
vailla perussävelen ja dominantin tarjoamia tonaalisia tukipisteitä.
Atonaalisessa musiikissa pyritään välttämään
vaikutelmaa perussävelestä tai asteikosta. Perinteisesti
atonaalisuuden tabuja ovat olleet oktaavit ja kolmisoinnut sekä
selvästi sävellajisiksi miellettävät sävelyhdistelmät,
kuten diatonisten asteikkojen katkelmat, dominanttiseptimisoinnun
vajaamuodot sekä kadenssimaiset kulut.
Konsonanssia ja dissonanssia ei atonaalisessa musiikissa käsitetä
toistensa vastakohtina, vaan kysymys on aste-erosta: jännitteeltään
erilaisista intervalleista. Usein intervallit luokitellaan teräviin
ja pehmeisiin dissonansseihin sekä pehmeisiin ja voimakkaisiin
konsonansseihin. Enää ei myöskään pidetä
normina sitä, että dissonanssien tulee purkautua konsonanssiin;
yleistäen voisi sanoa, että mitä tahansa sävelyhdistelmää
voi seurata mikä tahansa muu sävelyhdistelmä.
ESIM. 1. Oktaavia pienemmät intervallit dissonoivimmista
konsonoivimpiin: |
|
ESIM 2. Tyypillisiä atonaalisia sointuja
ovat terssin tai sekstin ja suuren septimin yhdistelmät
sekä kvartti- tai kvinttirakenteet. |
|
Atonaalisuudella, tarkemmin "vapaalla atonaalisuudella", tarkoitetaan
myös sävellystekniikkaa, jossa sovelletaan kahdentoista
sävelen tasa-arvon periaatetta verraten vapaasti, eikä
esimerkiksi dodekafonian tai sarjallisuuden menetelmiä noudattaen. Usein termiä
"vapaa atonaalisuus" käytetään puhuttaessa esim.
Arnold Schönbergin, Alban Bergin ja Anton Webernin 1910-luvun musiikista.
II Wienin koulun säveltäjät, ennen kaikkea
Arnold Schönberg etsivät ratkaisua atonaalisuuden mukanaan
tuomaan sävelyhdistelmien koheesion ongelmaan: vapaiden atonaalisten
sävelyhdistelmien suunnaton määrä tuntui vaativan
rajoittavia tai ainakin ohjaavia ja järjestystä luovia
teoreettisia apukeinoja aiemman tonaalisuuden periaatteiden sijaan.
Schönberg päätyi kontrolloimaan sävelten järjestystä
taatakseen perussävelettömyyden ja kromaattisen asteikon
12 säveltason johdonmukaisen käytön. 1920-luvun alussa
hän formuloi ajatuksensa 12-säveljärjestelmäksi
l. dodekafoniaksi, josta tuli hyvin merkittävä teoreettinen
johtoajatus suurelle osalle 1900-luvun musiikkia.
Dodekafonia johti 1950-luvulla edelleen sarjallisuuteen.
Kuuntele
Arnold Schönberg: Pierrot Lunaire (1912)
Alban Berg: Lyrische Suite (1926) 1. osa
hp
alkuun
|