Karttasivulle

GERMAANINEN LINJA

Aleatoriikka
Atonaalisuus
Avantgarde
Bartók
Berg
Carter
Dodekafonia
Ekspressionismi
Elektronimusiikki
Jälkisarjallisuus
Kurtág
Ligeti
Lutoslawski
Mahler
Messiaen
Myöhäisromantiikka
Notaatio
Penderecki
Polyrytmit
Sarjallisuus
Schönberg
Sointiväri
Stockhausen
Tekstuurimusiikki
Tietokonemusiikki
Tonaalisuus
Uusi Wienin koulu
Webern
Xenakis

Karttasivulle

Haku

 

 
 

LIGETI GYÖRGY (s. 1923 Unkarissa)

Kenttätekniikka

Musiikin rakennusaineina ovat staattiset tai hitaasti muuttuvat tekstuurit, joista kuulemme lähinnä yleishahmon, värin, leveyden, mutta jotka koostuvat suuresta määrästä yksityiskohtia (toisin kuin esimerkiksi Pendereckillä).

Mikropolyfonia

Nimitystä käytetään niin tiheästä polyfonisesta kudoksesta, että yksittäiset melodiat tai rytmit eivät erotu erillisinä. Tunnettu esimerkki on Ligetin orkesteriteoksen Atmosphères (1961) 56-ääninen kaanon. (Tätä sävellystä samoin kuin Ligetin teoksia Requiem solisteille, kuorolle ja orkesterille1965, ja Lux aeterna sekakuorolle, 1966, Stanley Kubrick käytti elokuvansa 2001: Avaruusseikkailu musiikkina.)

Polyrytmiikka

Ligetille ovat tyypillisiä myös mekaanisesti tikittävät polyrytmit.

Ligetin myöhäistuotannossa (pianoetydit,alk. 1985; Pianokonsertto, 1985-88; Viulukonsertto, 1990) esiintyy viittauksia perinteeseen (Bartók, Debussy) ja vaikutteita ulkoeurooppalaisista musiikeista, mm. afrikkalaisesta polyrytmiikasta.

Kuuntele

Atmosphères (1961)
Pianoetydit, ensimmäinen kirja

jn

alkuun

 

 

  bb