DODEKAFONIA
"Tämä
takaa saksalaiselle musiikille ylivallan seuraavaksi
sadaksi vuodeksi."
(Arnold Schönberg - tarkistamaton lähde.)
Atonaalinen musiikki oli 1910-luvun eräiden säveltäjien reaktio tonaalisuudelle, jonka mahdollisuudet myöhäisromantiikan
aikana - niin ajateltiin - oli käytetty loppuun Arnold Schönberg oppilaineen, joihin lukeutuivat
mm. Alban Berg ja Anton Webern sekä vähemmän tunnettu Josef
Matthias Hauer, löysivät etsimänsä
koherenssin atonaaliseen musiikkiinsa rivitekniikasta l. dodekafoniasta.
Dodekafonialla
tarkoitetaan wieniläisen säveltäjän
Arnold Schönbergin
1910-luvulla teoriaksi muotoilemaa sävellystekniikkaa, joka
perustuu kromaattisen asteikon kaikkien 12 sävelen
tasa-arvoiseen
ja systemaattiseen käyttöön sekä
tasavireisyyteen
(esim. des ja cis ovat sama sävel)
Sääntö "välitönta
toistoa (repetitiota) lukuunottamatta mikään sävel
ei toistu, ennekuin muut 11 säveltä ovat esiintyneet"
on usein käytännössä mahdoton
täysin toteuttaa,
mutta kuitenkin se ilmaisee selkeästi dodekafonian
perusperiaatteen
sävelkeskipisteiden ("perussävelten")
välttämisestä.
Dodekafonian
perusta on 12-sävelrivi, jossa kukin kromaattisen sävel
esiintyy kerran säveltäjän
määräämässä
järjestyksessä. (Kombinatoriikan
laskusääntöjen
mukaan mahdollisia rivejä on yhteensä 12! =
12*11*10*9*8*7*6*5*4*3*2*1
= 479 001 600 kappaletta.)
Atonaalisuuden
periaatteiden mukaan riviä laadittaessa pyrittiin
välttämään
tonaalisia piirteitä, kuten asteikkokatkelmia tai diatonisia
sävelyhdistelmiä yleensä, sekä
erityisesti kolmisointuja.
Jopa kvartteja ja kvinttejä varottiin, ne kun
bassoäänessä
esiintyessään saattaisivat antaa vaikutelman
dominantti-toonika
-sointuliikkeestä.
ESIM.
1. Arnold Schönbergin Puhallinkvinteton op. 26
rivi
Poikkeuksiakin
on. Schönbergin Orkesterivariaatioiden op. 31 rivin
keskellä on d-mollikolmisointu, alku voisi olla dis-mollia,
loppu harmonisen c-molliasteikon katkelma.
ESIM.
2. Arnold Schönbergin Orkesterivariaatioiden op.
31 rivi
Alkuperäisen
rivin (O, originaali) kanssa samanarvoisia ovat sen eri
transpositiot,
so. rivi voidaan transponoida alkamaan miltä
tahansa 12 säveltasolta.
Niinikään samanarvoisina pidetään
renessanssipolyfoniasta
periytyviä muunnosmuotoja: inversiota (I, myös: peili
tai käännös), retroversiota (R,
rapukäännös)
sekä retroinversiota (RI, ravun peili).
Inversiossa
alkuperäisen rivin intervallit
säilyttävät kokonsa,
mutta niiden suunta vaihtuu. Esim. ylöspäinen
pieni seksti
muuttuu alaspäiseksi jne. Retroversiossa alkuperäinen
rivi luetaan lopusta alkuun, ja retroinversio on
puolestaan nimensä
mukaisesti edellisten yhdistelmä: takaperoisen rivin
käännös.
Koska
kukin näistä neljästä rivimuodosta
voi esiintyä
12 eri transpositiona, on
säveltäjällä käytössään
4 * 12 = 48 keskenään samanarvoista
rivimuotoa. Näistä
säveltäjä voi valintansa mukaan
käyttää
vain muutamia, kaikkia systemaattisesti tai myös
tarpeen mukaan
vapaasti rivimuotoja vaihdellen.
Abstraktin
luonteensa vuoksi rivitekniikka tarjoaa runsaasti mahdollisuuksia
erilaisiin "älypeleihin", josta mainittakoon
erilaiset symmetriat
sekä intervallisisällön rajoittaminen. Kuuluisin
esimerkki tällaisia keinovaroja
hyödyntävästä
säveltäjästä on
epäilemättä Anton
Webern, jonka aforistisen tiiviissä musiikissa
rivin symmetrioilla
on siinä määrin keskeinen rooli rakennetta luovina
tekijöinä, etteivät rivisommitelman
hienoudet jää
pelkästään säveltäjän
salaiseksi harrastukseksi.
Rivi
voi olla symmetrinen usealla tavalla, jopa yhtaikaisesti. Symmetrinen
rivi sisältää samanlaisen tai käänteisen
intervalliketjun luettiinpa sitä alusta loppuun tai päinvastoin.
Tunnettu ja jäljitelty esimerkki tästä on Anton Webernin Konserton op. 24 rivi (1931-34),
joka symmetrisyytensä lisäksi voidaan jakaa kolmen sävelen
segmentteihin siten, että rivin myöhemmät kolmisäveliköt
ovat ensimmäisen retroinversio, inversio ja retroversio.
ESIM.
3. Anton Webernin Konserton op. 24 rivi
inversioineen; retroversio
ja retroinversio saadaan lukemalla rivi tai sen
inversio takaperin.
öldkfjöldkökdfjökljöflkjdfölkjölkjölkjölkjö
Rivin
sisältämää intervallivalikoimaa
säveltäjä
voi rajoittaa kokoamalla rivin vain muutamia
intervalleja käyttäen
(esim. pieniä ja suuria sekunteja sekä
tritonuksia). Kaikkien
ajateltavissa olevien intervalliyhdistelmien kanssa
tämä
ei onnistu; suosittuja ovat olleet kolmisointuja
välttävinä
mm. sekunti-terssirivit ja sekunti-kvarttirivit. Rivi
voidaan myös
konstruoida sisältämään kaikki
intervallit pienestä
sekunnista suureen septimiin, yhden kutakin. Tällainen rivi
löytyy mm. Luigi Nonon teoksesta Il
canto sospeso
(1956). Luonnollisesti nämä
intervallisisällöltään
tarkoin kontrolloidut rivit voivat olla myös
symmetrisiä.
ESIM.
4. Kaikki intervallit sisältävä rivi Luigi Nonon
teoksesta
Il canto sospeso.
Edelleen
rivin käyttöä voi monipuolistaa ja
-mutkaistaa esim.
käyttämällä rivin osia l.
segmenttejä itsenäisinä
yksikköinä, ikään kuin pieninä
riveinä.
Paljon käytetty muunteluperiaate on rotaatio:
siirretään
rivin alusta sävel tai säveliä rivin
loppuun ja saadaan
alkuperäistä muistuttava, kuitenkin hiukan
muunnettu uusi
rivi. Erilaisia rivin sävelten
uudelleenkombinoinnin mahdollisuuksia
on miltei rajattomasti.
Polyfonisessa
musiikissa kullakin äänellä voi olla oma
rivimuotonsa
tai rivi voi jakautua usean äänen kesken. Homofonisessa
musiikissa harmonialla voi niinikään olla oma
tai pää-äänen
kanssa yhteinen rivi.
Schönbergiläisittäin
rivi oli alun alkaen selkeästi melodinen
prinsiippi, olkoonkin,
että harmonia rakentui rivin yhtaikaa soivista
sävelistä.
Sen sijaan Schönbergin oppilaan Anton
Webernin myöhäistuotannossa
rivitekniikka etsiytyi muotoon, jossa melodian
käsite käy
kyseenalaiseksi. Kuullaan erilaisia aforistisia
sävelyhdistelmiä,
kuvioita toisistaan erottuvina fragmentteina, eikä
pitkälinjaisesta
romanttisperäisestä melodialinjasta voida
enää
puhua.
Dodekafonian älyllistä aspektia on usein korostettu, ja metodina
sitä kehitettiinkin aina dogmaattiseksi puhdasviljelmäksi
saakka. Tämä kehitys johti toisen maailmansodan jälkeen
sarjalliseen musiikkiin, mutta useat säveltäjät
ovat soveltaneet dodekafoniaa perinteisempään melodis-harmoniseen
sävelkieleen myös huomattavasti edellä esitettyä
vapaammin. (On hyvä muistaa, että rivi määrää
vain säveltasot; oktaavialasijoittelu, rytmiikka, soitinvalinnat,
voimakkuusvaihtelut ja artikulaatio ovat edelleen kaikki säveltäjän
valittavissa - rivin käyttökin on säveltäjän
valinta.)
Suomalaissäveltäjistä
rivitekniikkaa ensimmäisinä
käyttivät 1950-luvulla
Erik Bergman, Einojuhani Rautavaara ja
Joonas Kokkonen,
myöhemmin myös Paavo Heininen ja
Usko Meriläinen.
Myös nuoremman säveltäjäpolven
edustajista useimmat
ovat jossain vaiheessa soveltaneet rivitekniikkaa
teoksissaan. Erityisen
painoarvon dodekafonia on saanut Einojuhani Rautavaaran
sävellystekniikassa.
Hän on muokannut dodekafoniaa soveltuvaksi omaan
pluralistiseen
sävelkieleensä, jossa voimakkaan
dissonanttiset harmoniat
viihtyvät kolmisointujen kanssa saman
dodekafonisen konstruktion
puitteissa.
Kuuntele:
Schönberg:
Orkesterivariaatiot op. 31
Webern: Konsertto op. 24
hp
alkuun
|