Germaaninen
linja
Austrogermaanisen
säveltaiteen perinnettä on mahdollista seurata wieniläisklassismista
Beethoveniin ja romantiikkaan, yksilöllistyvien muotojen
ja monipuolistuvan harmonisen sanaston ja lopulta myöhäisromantiikan
murtuvan tonaalisuuden
kautta varhaiseen atonaalisuuteen
ja ekspressionismiin.
Atonaalisen
maailman hallitsemiseksi syntyi 12-säveljärjestelmä
ja tästä edettiin sitten sarjalliseen
musiikkiin, 1950-luvun avantgardeen.
Näin juuri säveltämisen historiaa tulkittiin tämän
suuntauksen sisäpuolelta katsottuna.
Varsinkin
saksalaisen kulttuuripiirin musiikkikäsitystä on vuosisadallamme
hallinnut usko jatkuvaan kehitykseen ja musiikillisen materiaalin
läpikotaiseen historiallisuuteen: Mozart johti vääjäämättömästi
Beethoveniin, Beethoven johti Wagneriin, Wagner johti Schönbergiin,
Schönberg johti Webernin
kautta Stockhauseniin.
1950-luvun
sarjallisuus suhtautui säveltämiseen eräänlaisena
tieteenä, jossa uusien yksittäisten sävellysten tehtävänä
oli demonstroida musiikin materiaalin kulloinenkin kehityspiste.
Tämä on Neue musik - modernin projekti, suuri
kertomus, jonka asettaminen kyseenalaiseksi on postmodernin
näkemyksen ydin.
jn
|