ARNOLD SCHÖNBERG (1874-1951)
Wieniläissyntyisen
Arnold Schönbergin säveltäjänura alkoi epäsuotuisissa
merkeissä: isän varhainen kuolema pakotti hänet lopettamaan
koulun kesken ja menemään töihin pankkivirkailijaksi,
minkä ohella hän toimi kuoronjohtajana sekä amatööriorkesterin
sellistinä. Pankki joutui kuitenkin vararikkoon, ja nuori Schönberg
päätti omistautua musiikille. Hän lienee saanut vain
vähän muodollista musiikkikoulutusta, ja säveltäjänä
hän oli lähes itseoppinut: opinnot rajoittuivat lähinnä
Alexander von Zemlinskyn antamiin musiikinteorian
ja orkestraation tunteihin kesällä 1897.
Schönberg
vaikutti säveltäjänä ja opettajana Wienissä
aina 1911 saakka, jolloin hän muutti Berliiniin jouduttuaan
juutalaisen syntyperänsä vuoksi luopumaan opettajantoimestaan.
Hän palasi Wieniin 1915 jatkaen toimintaansa sävellyksenopettajana
yksityisesti sekä 1918 perustetun nykymusiikkiyhdistyksen Verein
für musikalische Privataufführungen kantavana voimana.
Schönbergin Wienin aikainen opetustoiminta tunnetaan myöhemmin
uuden
Wienin koulun nimellä. Voimistuvan juutalaisvastaisuuden
vuoksi Schönberg lopulta emigroitui Yhdysvaltoihin 1933, ja
asettui Los Angelesiin, missä hän hoiti Kalifornian yliopiston
sävellyksen professuuria.
Schönberg
tunnetaan ennen kaikkea dodekafonian
l. kaksitoistasäveljärjestelmän luojana ja kehittäjänä.
Hän suunnitteli myös uuden nuottikirjoituksen, joka ei
perustunut diatoniselle asteikolle, vaan kahdentoista itsenäisen
sävelen järjestelmälle. Nuottikirjoitus ei tullut
yleiseen käyttöön.
Hän
oli ylipäätään hyvin kiinnostunut musiikinteoreettisista
kysymyksistä, ja aktiivisena musiikkikirjoittajana julkaisi
aiheesta useita kirjoituksia ja oppikirjoja, joista tunnetuin on
käänteentekevänäkin pidetty Harmonielehre
(Harmoniaoppi, Berliini 1911) Schönberg harrasti ajoittain
aktiivisesti myös maalaamista (mm. näyttely Wienissä
1910), vaikkei pitänytkään itseään kuvataiteilijana.
Schönbergin kiinnostuksesta erilaisiin abstraktioihin kertovat
paitsi hänen mielikuvitukselliset kaanonharjoitelmansa myös
kehittämänsä kolmiulotteinen shakkipeli.
Nuori
Schönberg: myöhäisromantikko
1800-luvun
loppupuolen musiikkipiirit olivat jakautuneet brahmsilaiseen ja
wagnerilaiseen leiriin. Ensin mainitut puolsivat musiikin klassisia
muotoihanteita, kuten sonaattia ja sinfoniaa, jälkimmäiset
puolestaan pitivät ilmaisua musiikin ensisijaisena kvaliteettina
ja kannattivat wagnerilaisen kokonaistaideteoksen ideaa. Orkesterimusiikissa
ilmaisuestetiikan ilmentymä oli useimmiten kirjalliseen aiheeseen
pohjautuva, muodoltaan sinfoniaa huomattavasti vapaampi sinfoninen
runo.
Nuoren
Schönbergin musiikissa on piirteitä molempien leirien
pyrkimyksistä. Ilmaisuvoimainen ja runsas kromatiikan käyttö
ja uhkean romanttinen sointi viittaavat Wagnerin ja Richard
Straussin tapaisiin säveltäjiin, säeajattelu
puolestaan on lähempänä Brahmsia, samoin klassisen
ankara muotoajattelu ja kontrapunktinen kirjoitustapa. Schönbergin
estetiikassa keskeisellä sijalla oli ajatus sävelteoksen
yhtenäisyydestä, klassinen idea ykseydestä, joka
sisältää moninaisuuden. Tämä piirre
on ollut leimallinen suurelle osalle 1900-luvun musiikkia.
Schönbergin
varhaisimman tuotannon huippu on myöhäisromanttinen jousisekstetto
Verklärte Nacht op. 4 (1899). Teos on selkeän ohjelmallinen:
taustalla on Richard Dehmelin samanniminen runo: kuvaus öisen
taivaan alla autiossa maisemassa vaeltavista rakastavaisista. Runo
saa voimakkaan ilmauksen - paikoin saksankielisten sanojen rytmi
ja intonaatio on suoraan musiikissa kuultavissa. Soinniltaan teos
on myöhäisromanttisen rehevä, mutta runsas kromatiikka
luo voimakkaita jännitteitä, vaikka perustaltaan musiikki
onkin vielä tonaalista. Kuitenkin jopa itse Gustav Mahler
joutui tunnustamaan partituurin nähdessään, että
vaikka hän oli tottunut lukemaan jättiläisorkesterille
kirjoitettuja partituureja, joissa saattoi olla yli 30 viivastoa,
hän ei pystynyt kuvittelemaan, miltä jousisekstetille
sävelletyn Verklärte Nachtin partituuri kuulostaisi
(teoksesta on myös jousiorkesteriversio).
Myöhäisromantikko-Schönbergiä
edustavat myös toista tuntia kestävä jättiläiskantaatti
Gurre-Lieder (1911) kertojalle, viidelle laulusolistille,
neljälle kuorolle sekä suurelle orkesterille sekä
Maeterlincin samannimiseen näytelmään pohjautuva
sinfoninen runo Pelleas et Melisande (1903).
Ekspressionismi
ja atonaalisuus
1900-luvun
ensimmäisen vuosikymmenen loppupuolen teokset koettelevat yhä
ankarammin tonaalisuuden rajoja. Ensimmäisen kamarisinfonian
(op. 9, 1906) aloittava kvarttiteema osoittaa selvän suunnan
uudenlaisen intervallikielen etsinnälle; kvarttirakenteet tulivat
myös pysyväksi osaksi sointuvalikoimaa.
Stefan
Georgen runoihin säveltämässään sarjassa
Das Buch der hängenden Gärten (op. 15, 1908) Schönberg
katsoi vihdoin onnistuneensa lähestyä uutta ilmaisu- ja
muotoideaaliaan: säe- ja rytmiajattelu vapautuu, sointiväri
itsenäistyy ja tonaaliset jännevälit lyhenevät
olemattomiin. Vaikka Schönberg itse puhuu atonaalisuuden
(ei-sävellajisuuden) sijaan pan-tonaalisuudesta, "kaikkien
sävellajien samanaikaisesta läsnäolosta", sävellajituntu
katoaa Schönbergin sävelkielestä 1910-luvulle tultaessa.
Perinteisten kolmi- ja nelisointujen sijaan ilmaantuvat sävelyhdistelmät,
joissa vältetään oktaaveja ja suositaan esimerkiksi
päällekkäisten kvarttien tai terssien ja suurten
septimien kirpeitä yhdistelmiä.
5
Orchesterstücke (op. 16, 1909) sisältää
nimensä mukaisesti viisi orkesterikappaletta: Schönbergin
ja hänen oppilaidensa 1910-20 -lukujen teoksille (vokaalisävellyksiä
lukuunottamatta) olivat tyypillisiä tämän kaltaiset
neutraalit otsikot. Teos on hengeltään ekspressionistinen,
harmoniat ovat kirpeitä, orkesterinkäyttö taidokasta
ja se sisältää uusia sointiyhdistelmiä.
Erityisen
keskeisen roolin sointiväri saa sarjan kolmannessa osassa Farben
(Värejä). Hiukan pelkistäen ilmaistuna siinä
kuullaan yksi ainoa hitaasti sointiaan muuttava sointu: ei teemaa
tai motiiveja käsittelyineen. Soinnin ja sointivärin keskeisyyttä
Schönberg kuvaa termillä
Klangfarbenmelodie,
sointivärimelodia.
Erään
ääripisteen Schönbergin musiikillinen ekspressionismi
saavuttaa Berliinissä 1912 valmistuneessa sarjassa Pierrot
Lunaire, (Kuuhullu Pierrot) sopraanolle ja huilun, klarinetin,
viulun, sellon ja pianon muodostamalle kamariyhtyeelle Albert
Giraudin tekstiin. Sopraanon osuus on kauttaaltaan puhelaulua,
Sprechgesang, puheen ja laulun välimaastossa olevaa
säveltasoiltaan likimääräistä tekstin deklamaatiota.
Lopputulos on äärimmäisen suggestiivinen: teoksessa
näyttäytyy kuun, viinin, rakkauden ja kuoleman huurruttaman
runoilijan vino, oudon dekadentti maailma.
Dodekafonia
Kaksikymmenluvulle
tultaessa Schönberg päätyi ns. vapaasta atonaalisuudesta
kahdentoista sävelen systemaattisen tasa-arvoiseen käyttöön,
dodekafoniaan
l. kaksitoistasäveljärjestelmään. Hänen
onnistui formuloida musiikilliset pyrkimyksensä teoriaksi,
sävellystekniikaksi, jonka vaikutus myöhempään
1900-luvun taidemusiikkiin on ollut mittava. Dodekafonia oli vuosikausien
pohdinnan tulos, säilyneiden luonnosten perusteella hän
on hahmotellut 12-sävelisyyden periaatteita jo ainakin 1915.
Kehittämänsä
kaksitoistasäveljärjestelmän puitteissa hän
pystyi toteuttamaan musiikkiteoksen ykseyden vaatimuksen uudella
tavalla, johtamalla kaikki teoksessa esiintyvät sävelet
samasta järjestetystä kahdentoista sävelen joukosta,
12-sävelrivistä. Merkittävä askel tuli otetuksi
harmonian alueella, kun sointu ei enää ollutkaan pohjasävelestä
ja sävellajista johdettu sävelmuodoste, vaan järjestetyn
12-sävelrivin, siis abstraktin sävelrakenteen, pystysuora
projektio.
Atonaalisuus
sekä uusien sointivärisommitelmien tutkiminen olivat Schönbergin
musiikissa selkeästi modernistisia piirteitä. Sen sijaan
esimerkiksi muotorakenteiden ja tekstuurien käsittelyssä
hän sovelsi perinteisiä ratkaisuja: esim. Pianosarjassa
op. 25 on barokkiajan tanssisarjasta lainattuja muotoja, kaanoneita,
melodia-säestys -rakenteita jne. vaikka ilmaisu onkin etääntynyt
tonaalisten kausien musiikeista jo kauas modernistiseen suuntaan.
Viimeiset
vuosikymmenet
Yhdysvaltoihin
emigroitumisen (1933) jälkeen Schönbergin tyylissä
tapahtui käänne takaisin tonaalisuuteen, mitä on
selitetty mm. kulttuurishokilla ja dodekafonisten teosten saamalla
huonolla vastaanotolla. Hän sävelsi myös joukon teoksia
pedagogiseen käyttöön sekä juutalaisseurakuntien
tarpeisiin. Viimeisinä vuosinaan hänen onnistui löytää
tonaalisten ja dodekafonisten pyrkimystensä synteesi (Schönberg
ei koskaan julistautunut luopuneensa sävellajiajattelusta).
Dramaattisia
käänteitä liittyy Jousitrion op.45 (1946)
syntyvaiheisiin: Schönberg oli joutunut sairaalaan, missä
hänen sydämensä todettiin pysähtyneeksi. Lääkepiikki
suoraan sydämeen pelasti kuitenkin säveltäjän,
ja jo muutamaa viikkoa myöhemmin hän aloitti Jousitrion
säveltämisen. Teos on soinniltaan paikoin hyvin erikoislaatuinen,
ja siinä onkin kuultu "musiikkia kuoleman rajalta".
Kuuntele
Verklärte
Nacht op. 4 (1899)
Fünf Orchesterstücke op. 16, 3. osa: Farben
Pierrot Lunaire op. 21 (1912)
Streichtrio op. 45 (1946)
hp
alkuun
|