AVANTGARDE
Avantgarde ei ole yhtenäinen taidesuunta, vaan pikemminkin aate
tai idea, jolla on reaktion luonne. Avantgarde suuntautuu vallitsevia
arvoja, traditiota, yleistä mielipidettä, akateemista,
porvarillista, proletaarista tai kaupallista kulttuuria vastaan.
Se saa usein inhimilliselle elämälle vieraita, joskus
vihamielisiä ja väkivaltaisiakin muotoja.
Italialaisen tutkijan Renato Poggiolin mukaan avantgarde on nimenomaan
1900-luvulle tyypillinen ilmiö, joka syntyäkseen tarvitsi
sen kulttuurisen tilanteen, joka vallitsi vuosisatamme alussa. Poggioli
erottaa avantgarden teoriassaan neljä avantgarden peruspiirrettä
(lähde)
:
-
Aktivismi l. toiminnallisuus, joka aina suuntautuu jotakin vastaan.
-
Antagonismi l. vihamielisyys, vastustus; liittyy edelliseen.
-
Nihilismi l. välinpitämättömyys ulkopuolista
maailmaa ja sen arvoja vastaan.
-
Agonismi l. itsetuho, rappio, jonka siemen on löydettävissä
kaikista avantgarde-liikkeistä.
Toisin kuin esim. 1800-luvun taide, joka pyrki kuvaamaan mm. luontoa
tai inhimillisiä tunteita taiteilijan persoonallisen näkemyksen
mukaan, avantgarde pyrkii pois inhimillisistä muodoista ja
niiden kuvaamisesta. Pyrkiessään kohti itsenäistä
ilmaisua ja absoluuttista l. puhdasta taidetta avantgarde asetti
kyseenalaiseksi inhimillisen ytimen, aiheen välttämättömyyden.
Avantgarde valitsi välineekseen metaforat, käsitteet,
ja irrotti ne omaksi suljetuksi maailmakseen, jossa vallitsevat
vain sille ominaiset lainalaisuudet. Voidakseen tuoda esille idean
mahdollisimman puhtaassa muodossa avantgarde on luopunut esittävyydestä,
"aiheista". Taideteos on itsessään objekti, se ei esitä
tai kuvaile jotain objektia.
Se,
että avantgardessa on kysymys henkisestä asenteesta, ideasta,
eikä niinkään tietystä tyylisuunnasta, tekee
avantgardesta muuta taidetta yleismaailmallisemman, väittää
espanjalaisfilosofi Josè Ortega y Gassett pamfletissaan
Taiteen irtautuminen inhimillisestä (lähde).
Idean abstraktisuus mahdollistaa sen ilmentämisen mitä
erilaisimmilla keinoilla, eri taidelajien yhdistäminen onkin
tyypillistä, samoin on eri taiteenlajien kehittymisessä
havaittavissa hämmästyttäviä samanaikaisuuksia,
mitä tulee ideaaleihin ja (useimmiten jälkikäteen
muotoiltuihin) teorioihin.
Ortega y Gassett julistaa: Modernilla taideteoksella ei ole muuta merkitystä
kuin taide itse. Irtauduttuaan inhimillisestä taide on samalla
vapautunut siitä pateettisuuden, merkityksellisyyden ja tärkeyden
painolastista, johon esimerkiksi romantiikan ajan taide oli sidottu
siihen liitettyjen lukemattomien "merkitysten" ja "tehtävien"
vuoksi.
Avantgardea leimaa myös tietty absurdius ja paradoksaalisuus. Eksistentialistikirjailija
Albert Camus kirjoittaa esseessään Luominen
ilman huomispäivää: "Absurdin teoksen syntymiseen
tarvitaan ajatusta, kaikkein kirkkainta ajatusta. Mutta on tarpeen,
ettei tämä ajatus näy muuta kuin järjestävänä
älynä. Absurdin olemus selittää tämän
paradoksin. Taideteos syntyy, kun äly lakkaa selittämästä
konkreettista. Se on lihallisen voitto. Sen saa aikaan selkeä
ajatus, mutta samalla selkeä ajatus kieltää itsensä."
(Lähde)
Avantgarde suhtautuu itseensä ironisesti, jopa kieltää
itsensä ja näin paradoksaalisesti todistaa olevansa olemassa.
Taide-taiteen-vuoksi -ajattelu voi juontua ajatuksesta, että
taide on todellakin vain taidetta, eikä siihen pidä sekoittaa
itsessään jo niin arvokasta inhimillistä elämää.
Toisaalta puhtaan, inhimillisestä vieraantuneen taiteen ihannoinnin
taakse voi kätkeytyä viha kaikkea inhimillistä, myös
taidetta itseään kohtaan (Ortega y Gassett).
hp
alkuun
|