JÄLKISARJALLISUUS
Jälkisarjallisuus
syntyi 1960-luvun alussa nimensä mukaisesti sarjallisuuden
laajentumana ja jatkeena: siinä sovelletaan ja edelleen kehitellään
ns. parametriajatteluun perustuvia muodontaperiaatteita. Musiikki
muotoutuu äänen osatekijöitä l. parametreja
(sävelkorkeus, voimakkuus, kesto, artikulaatio, sointiväri,
rekisteri, tekstuurin
tiheys jne.) kontrolloimalla. Tämä ei tapahdu enää
dodekafonisella
rivitekniikalla tai sen sovellutuksilla, mutta erilaiset lukusarjat
ja lukuina ilmaistavat suhdeverkostot tai matematiikasta lainatut
mallit ovat usein käytettyjä apuneuvoja. Ylipäänsä
älyllinen suhtautuminen musiikkiin ja säveltämiseen
on jälkisarjalliselle säveltäjälle tunnusomaista.
Jälkisarjallisuus
ei ole mitenkään tyylillisesti yhtenäinen suuntaus,
mutta sen sille on ominaista ajattelun konstruktiivisuus ja musiikin
kompleksisuus: monimutkainen rytmiikka, atonaalisuus,
jännitteinen sointivärivalikoima ja usein myös esim.
melodisuuden välttäminen. Jälkisarjallisuuden piiriin
tavataan lukea niinkin erilaisia säveltäjiä kuin
esimerkiksi Luciano Berio, Brian Ferneyhough, Helmut
Lachenmann ja Paavo Heininen.
Niinikään
lähtökohtansa sarjallisuudessa on myös mm. tekstuurimusiikilla
ja aleatoriikalla,
mutta ne ovat enemmänkin reaktioita sarjallisuuteen kuin sen
jatkeita.
Kuuntele
Helmut
Lachenmann: Gran Torso (1976)
Brian Ferneyhough: Etudes transcendentales (1986)
Suomessa:
Heininen: Pianosonaatti
op. 32 (1974)
Usko
Meriläinen: Kineettinen runo pianolle ja orkesterille
(1981)
hp
alkuun
|